Jane Austen på Skoklosters slott

Eftersom det inte blivit någon semester i sommar för min del har jag fått roa mig med att söka jobb och åka på dagsutflykter på mina få lediga dagar. Det senare är ju förstås det roligaste. Nyligen blev det en tur till Skoklosters slott. Att åka kommunalt dit är lite omständigt och tidskrävande. Har en lite mer tid och pengar så är nog båttur att rekommendera. Det är gratis entré till själva slottet men jag tycker nog att det är värt att betala för att gå den guidade visningen. Förutom att få historiken och kontexten till det som skådas på slottet så får en också se fler rum.
Slottet lät byggas av greve Carl Gustaf Wrangel på 1600-talet och är det största privatbyggda slottet i Sverige.
Kungssalen med ett imponerande tak och kristallkrona.
Wrangel tycks ha haft storslagna ambitioner och höga krav på inredningen. Inte nog med att han lät avbilda sig själv på konungars vis (en gigantisk tavla där han sitter på en häst) och att ett rum tapetserats med tapeter av läder och guld... Han ville även bygga Nordeuropas största bankettsal. Men greven hann dö och då avstannade bygget. Tydligen är denna sal nu en fantastisk tillgång för arkitekter och hantverksintresserade.
Tiden står still i banketsalsbygget.

Wrangels samling av vapen m.m.
 Fram till 1 oktober pågår utställningen Jane Austens värld. Den huserar i en våning som (jag förstod det) annars inte brukar vara öppen för besökare. Flera dräkter från filmatiseringarna av Jane Austens böcker går att skåda och de kontextualiseras av hur det var att vara kvinna för drygt 200 år sedan. 
Jajamensan, detta är kläder som burits av Colin Firth i rollen som Mr Darcy.

Kommentarer

Emma sa…
Åh vilken fin utställning! Måste ju masa mig till Skokloster nån helg nu! :D
Matilda sa…
Emma >> Jajamensan, och då får du nog allt skynda på lite innan de stänger den. Hoppas att du hinner! :)