Packning för 10 veckor

Hur packar man för tio veckor?

Under sommaren jobbade jag alltså på annan ort och var inneboende hos vänner. Den längre vistelsens packning krävde lite planering. Fördelen var att jag inte behövde ta med sängkläder och handdukar, nackdelen var att packningen behövde vara relativt lätt eftersom jag behövde flytta runt lite. Det gällde alltså att tänka till.

Förutom lite prylar som dator, lunchlådor och två fysiska böcker (samt en e-boksläsare med flera olästa böcker i) låg fokus på kläderna. Plaggen skulle kunna användas till olika syften, till exempel att en T-shirt skulle kunna vara en sovtröja och träningskläder vara vardagskläder. Eftersom jag hade arbetskläder på jobb så tänkte jag att det skulle bli mindre smutstvätt. Att det var sommar var ett stort plus eftersom jag kunde packa tunna kläder och klä mig i lager. Som den lata person jag är valde jag att ta med många underkläder för att slippa behöva tvätta ofta. Genom att räkna och anteckna under packningens gång kunde jag tänka efter - "hur många tröjor behöver jag egentligen?".

Klädmässigt bestod packningen på ett ungefär så här:
  • 5 par skor (2st jobb, 1 löparskor, 1 sandaler, 1 vardagsskor)
  • 5 par byxor
  • 4 tunna långärmade tröjor/blusar
  • 5 tjockare tröjor/koftor/funktionströjor
  • 5 T-shirts/kortärmade tröjor
  • Träningskläder
  • Sovkläder
  • 2 linnen
  • 5 BH
  • 15 par strumpor
  • 25 trosor
  • 1 baddräkt
  • 2 jackor + 1 regnset
  • 1 klänning
Utresans vikt blev 17,5 kg  plus 6 kg och på hemresan vägde väskorna något mer.

Behövde jag då allt? Både ja och nej. Jag använde nästan allt förutom sandalerna (jag är ingen sandalmänniska), baddräkten och den tjockaste tröjan. Två par jeans gav upp och gick sönder på det sedvanliga stället. En del strumpor och underkläder fick sönder och fick kasseras (det finns en gräns på lagningsmöjligheter). Efter några veckor fick jag en leverans på en datorsladd, en T-shirt, en kjol och lite strumpor. Jag fick ett par jeans av mamma och köpte ett andra par på secondhand tillsammans med två koftor.

Egentligen hade jag nog kunnat klara mig på något färre plagg. Men det är ju den där grejen på föreställt behov av "variation". Hade jag varit lite smartare så hade jag packat fler enfärgade tunna tröjor/T-tröjor men jag äger faktiskt inte många av den sorten. Enfärgat är lättare att variera och kombinera än mönstrat. När jag kom hem med mina två väskor kände jag nästan direkt jag öppnade skåp och lådor att jag äger för mycket prylar. Det ger perspektiv att begränsa sin klädes-/prylanvändning och jag börjar förstå konceptet med "kapselgarderob".

Packningstips: packa kläderna nytvättade och rulla strumpor och underkläder och lägg i skorna.

Kommentarer