Ålderdomlig ungdsomslitteratur

Att gå på loppis är troligen som en arkeologisk utgrävning av förhistoriska soptippar. Det går att hitta allt och lite till. En hel del är förutsägbara saker men ibland dyker det upp oväntade fynd. Jag hamnade nyligen vid en sektion för barn- och ungdomslitteratur på en större secondhandbutik och insåg hur mycket som förändrats. De gröna och de röda ryggarna vittnade om en iögonfallande separation mellan "pojk-" och "flicklitteratur". Medan de gröna böckerna kunde ha motorbilar och råare omslag, var de röda var något mer romantiserande. När jag gluttar på dagens barnlitteratur tycker jag ändå att det verkar vara lite mer pondus och bus hos dagens fiktiva flickor i böcker som riktar sig till alla barn.
Kanske är jag helt ute och cyklar, men titlar som Föräldrafritt med faster Lava  och Ungdomen på Hällesund känns väldigt ovanliga idag. Boken Till lykoland som beskrivs som "en trevlig pensionshistoria" kändes dock lite malplacerad. Tills jag insåg att det sannolikt inte handlar om pensionärer utan om ett pensionat. Att ungdomar skulle åka på pensionat idag ter också som väldigt annorlunda. Samtidigt tänker jag att de gamla böckerna ändå ger viss insyn i vad som ansågs som lämplig barnlitteratur förr (och därmed normer om hur barn bör vara) och att de också ger glimtar av dess samtida samhälle.

Kommentarer