Miljöavgifter och cykelslangsbyte

Jag skulle slänga ett kvitto från en punkteringslagning och råkade se posten "miljöavgift". Det ringa beloppet på 20 kronor fick mig att fundera. 

Naturvårdsverkets hemsida går det att läsa följande:

"Miljöskatter och miljöavgifter tas ut för att styra resursanvändningen i önskvärd riktning. Tanken är att kostnaden för till exempel en miljöskada ska synas i priset och därmed påverka de val som konsumenter och producenter gör. Då har skatten eller avgiften en direkt styreffekt

De flesta miljöavgifter och - skatter kan kopplas energi- och trafikområden. I detta fall måste det handla om slangbytet. Jag förmodar att slangar inte är gjorda av det mest miljövänligaste materialet, så kanske ska avgiften uppmuntra mig till att börja laga slangen istället för att göra ett byte vid varje punktering? 

Det jag inte riktigt får kläm på är till vad eller vem avgiften går. Medan skatterna går till staten ska miljöavgiften ge "medel som är öronmärkta för viss användning och i någon form ska återföras till dem som har betalt" (Naturvårdsverket 2005:8). Eventuellt kanske det ska kompensera för den kostnad företaget betalar i vikt för brännbart avfall?

Jag undrar om alla cykelreparatörer tar ut miljöavgift eller ifall den oftast bakas in i totalpriset. Mamma skickade härom dagen en bild på en cykelaffär i hennes hemstad som endast tar ut 99 kronor för punkteringsfix och dessutom gör arbetet på en halvtimme. Antagligen blir det inte många slantar till företaget efter ha räknat bort slang och arbetskraft. På kvitto-stället ovan kostar det tre gånger så mycket och tar oftast ett dygn (om en inte går in och bråkar för att det blivit punktering inom någon dag, då har de fixat den på fem minuter).

Kommentarer