Berlin - bortom monumenten

Mitt första intryck av Berlin var lite besvikelse. Det var så stort, så mycket större än vad jag hade föreställt mig. Men det fanns förstås också sådant som överraskade på ett positivt sätt.
En av många spännande dekorerade husfasader.
Efterrätt i form av en fisk på världens 48:e bästa restaurang.
Knödel på knödelrestaurang. Till och med efterrättsvalet var knödel. Enkelt men mysigt.
Marknad vid Kollwitzplatz. Det här området gillade jag bäst av alla vi passerade. Det fanns små unika butiker, lagom mycket människor, lugnare tempo. Jag hade förväntat mig mer sådana områden i Berlin. Jag tänker att de säkert finns, men att jag råkade befinna mig på helt fel ställen denna gång.
Konstverk utanför Mexikos ambassad.
Neues museum.
Nefertiti på Neues museum.
Om några tusen år kanske forskare misstänker att våra emojis är en nyare sort av hieroglyfer.
På pomme frites-restaurang. Tallriken till vänster är pomme frites med banana split. Ja, vi åt en hel del under vår vistelse.
"Hundskits-butler". Det fanns flera varianter av soptunnorna, men den här var roligast..
Telecafé och internetcafé med så många tjänster som jag inte trodde någon levererade längre. Jag tog fotot i hast och först efteråt har jag noterat att de (förutom t.ex. telefonkort) säljer cash-kort.
Stig-Helmer Olssons resebyrå: SunTrip(s)!

Kommentarer