Berlin - the tourist route

Jag har i flera år varit pepp på att åka till Berlin, men det har liksom aldrig blivit av. Nu uppstod en möjlighet att åka dit med jobbet, en chans jag givetvis tog. Förutom studiebesök och mycket mat, så hann jag med att se lite grann av staden.
Brandenburger Tor - den enda stadsporten som finns kvar i Berlin.
Berlin från ovan. Ibland undrar jag över ifall vissa byggnader utformats på ett särskilt sätt just för att kunna skådas från ett fågelperspektiv.
Checkpoint Charlie.
East Side Gallery. Över en kilometer av den ursprungliga muren som separerade Öst- och Västberlin i nästan trettio år och som nu är ett konstverk.
Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche. Utifrån översättningsverktyget förstår jag att detta är en minneskyrka för kejsar Wilhelm.
Karl Marx allé nära Alexanderplatz, det vill säga i forna Östtyskland.
Minnesplats för alla judar som mördades under förintelsen.
Mitt i bland de 2711 cementblocken.
Riksdagshuset - eller Reichstagsgebäude som tyskarna skriver.
Berliner Dom. Givetvis var större delen av kyrkan stängd när jag besökte den. Men jag kan i alla fall intyga att det är pampig utsikt (och blåsigt) på taket och att det finns massor av imponerande sarkofager nere i kryptan.
Vy från Berlins katedral.
Här skådas Berliner Fernsehturm i bakgrunden, det vill säga TV-tornet.
Ett ensamt monument av Lenin på en stor tom yta som inte verkar användas till något annat än att passera och möjligen klottra.
Haus der statistik, nära Alexanderplatz. Ett väldigt stort kontorskomplex som numera övergivet och utan fönsterrutor.
Det kommer lite fler bilder på Berlin i ett annat inlägg med lite bilder från de delar av resan jag uppskattade mest.

Kommentarer