2017 - summering av ett bra år

2016 var ett bra år för mig, men frågan är om inte 2017 var snäppet bättre (om vi räknar bort deltidsarbetslösheten). 2017 var året jag disputerade. Året när jag äntligen kom iväg till Berlin. Året jag fått utvecklats i rollen som lärare och uppleva hur givande det är. Det var också året jag fick chansen att sommarjobba på ett häftigt ställe och när radioprogrammet Så funkar det återuppstod i P1.

Så till sammanställningen av årets...

Skoterfärd på isen.
Klimatosmarta resor: Tyskland x2 (jobbrelaterat). Samt flertalet  resor inom landet på grund av jobbansökningar m.m.

Sverigeutforskning: Från Arjeplog i norr till Malmö i söder med besök i Jämtland, Jönköping, Norrbotten, Skåne, Stockholm, Södermanland, Uppsala, Västerbotten, Västernorrland och Örebro län.

Teaterupplevelser: Nu har vi väl trevligt? med Anders och Måns.

Film: Jätten (otroligt vacker film) och Sameblod (även den en berättelse som berör).

Litteratur:  Inom skönlitteratur vill jag nog lyfta fram Körsbärslandet av Dorte Hansen och Fiskarmännen av Chigozie Obioma.

Musik: Det har inte varit mycket musik som intresserad mig i år. Men Shake med Mando Diao var något i min smak. Och det brittiska bandet To Kill A King släppte teasers inför nästa års album, bland annat låten My God & Your God.

Premiärer: Arbetsförmedlingen (i Sverige), varit med i direktsänd radio (via telefon).

Lejonet på Gripsholms slott.
Museum: Osynlig utställning och Gripsholms slott.

Efterlängtad nypremiär: Så funkar det återuppstod i P1!

Inköp: En kontinentalsäng - en stor en.

Mest otippade: Ett förhållande. En pallplats i en stor tävling. Och att jag satt på första raden vid Allsång på Skansen.

Besvikelse: Världspolitiken och Sherlock säsong 4.

Bedrifter: Disputation! Jobbansökningar som gav intervjuer och jobberbjudanden. Utnämnd till mästare i cykelpunkteringar. Fick en utmärkelse för avhandlingen.

Avslut: Doktorandtiden. Fast telefon.
Första parkett på Allsång på Skansen när Sanna Nielsen, Mando Diao, Louise Hoffsten m.fl. hyllar Björn Skifs i direktsändning.

Kommentarer

gamla mamman sa…
Gott nytt år! Vilket fantastiskt år du haft! Hoppas 2018 kommer att ge dig ännu fler positiva upplevelser!
Anonym sa…
Gott nytt år! Du har verkligen åstadkommit mycket under 2017 :D hoppas detta år fortsätter i samma stil!
Emma sa…
Hmm min kommentar ovan blev visst anonym..? ^^
Matilda sa…
Mamma >> Tack detsamma! Eller så blir det inte bättre än så här och nu går det utför? ;-)

Emma >> Gott nytt till dig med!