Den mystiska 90-talsmusiken

90-talsnostalgi.
Nu när semestern påbörjats har jag lite tid över att prokrastinera och försöka undvika den där traven med olästa böcker som ska ligga till grund för en forskningsansökan. Som lämplig semesteraktivitet har jag därför börjat se några av de halvtimmeslånga programmen i serien Hitlåtens historia. Avsnittet om Cue och låten Burnin' fängslade mig särskilt. Programmets narrativ är lite som uppnystandet av en detektivhistoria: "mysteriet om hur en låt som inte skulle bli en låt blev en hitlåt".

1990-talet har för mig en särskild tjusning. Åtminstone musikmässigt. För mig var det dock inte grungen eller hiphopen, utan snarare eurotechnon och popmusiken. Topplistor som Tracks i P3 med Kaj Kindvall och Voxpop i SVT med Henrik Olsson. Otalet blandband jag spelade in på knastriga radiostationer (det var svårt att få in NRJ på landsbygden). Vågen av märkliga konceptband där bandmedlemmarna klädde ut sig och antog olika fiktiva roller (som Cartoons, Aqua, Dr Bombay och till viss del även Rednex). Samlingsskivor som Absolute Music*, Absolute Dance och Mr Music som släpptes nästan varje månad. Musiktidningen Okej med idolbilder som en kunde få köpa vid sällsynta tillfällen. De stora familjeunderhållningsprogrammen som Söndagsöppet som hade populära artister med, kanske för att fånga hela familjen runt tv:n.

Så här i efterhand ter sig låttexterna och musikvideorna något suspekta ur många aspekter. Ta ett besynnerligt exempel: flera musikprojekt primärt lät kvinnan sjunga refrängen medan männen tog hand om verserna (tänk E-Type, Pandora, Basic Element...). Ett annat: "Girl power"-banden som i många fall skapades av män. Men ändå, finns det något charmigt naivt över en hel del av den här tidsperiodens musik, något som gör mig glad. Igenkänningsfaktorn är så hög. Lite ironiskt är det också, att jag som ofta gjorde och gör tvärtom de flesta (mest av en magkänsla att det inte kan vara bra att följa strömmen på en gång),  föll för det mainstreama. Men så är man kanske barn av sin tid?

Vad är ert förhållande till 90-talsmusiken?

*Till min förvåning inser jag efter en googling att dessa fortfarande släpps och numera är uppe i 80-serien. Det ska tilläggas att de började redan på 80-talet men jag förknippar ändå dem främst med 90-talet.

Kommentarer