Den verkliga platsen i fiktionen

Toronto.
Igår började jag se serien The Indian Detective som utspelar sig både i Bombay, Indien och i Toronto, Canada. Som namnet indikerar så är det en slags kriminalserie men än av det jag sett inte så mycket action, kanske snarare lite humor. Jag har förvisso en förkärlek för kriminalserier men den här gången var det snarare faktumet att serien utspelar sig delvis i Toronto som väckte min nyfikenhet. Jag har spenderat en hel del tid i staden genom åren och de korta klippen med CN-tower, Bay street och the ROM skapar en igenkänningsfaktor. Att mycket säkert är filmat i studios och på andra ställen blir mindre relevant. De korta tillfällena när jag känner igen mig förhöjer upplevelsen av det jag ser. Lite som att se på Bron* och veta exakt vilken gata de har filmat på.

Stadskvarteret på Skansen.
Ibland får igenkänningsfaktorn emellertid motsatt effekt. Till exempel när olika platser klipps ihop så att det ser ut att de är bredvid eller nära varandra, fast det egentligen sker ologiska hopp på kartan. Eller som när gatan i stadskvarteret på Skansen dyker upp i ännu en film eller tv-serie och man börjar undra ifall det verkligen inte finns något annat ställe att filma en historisk gatuscen på? I och med att nästan alla byggnader på Skansen är flyttade dit blir hela platsen en blandning mellan historia och fiktion. Byggnaderna är autentiska men miljön är iscensatt.

Så finns det förstås den omvända processen. Det vill säga när en ser filmen eller serien först och därefter besöker platsen. Och då känner igen sig eller märker hur annorlunda platsen är i verkligheten jämfört med i fiktionen. Den filmatiserade platsen påverkar ju på något vis vår uppfattning om en plats. Jag tänker exempelvis på alla brittiska deckare som utspelar sig i (mer eller mindre påhittade) småorter på den brittiska landsbygden och som skapar en fascination och drar turister.

Spelar det någon roll var en film eller serie utspelar sig för dig? Vilka serier väcker din igenkänningsfaktor?

*I Bron har jag dock hittills stört mig på hur de utmålat skåningar och att det saknas språkförbistringar. Men jag gillar ändå serien och är peppad på säsong 4 (och samtidigt glad att det är sista säsongen så att den inte urvattnas).

Kommentarer