Hemligheter, roligheter och pepparkakligheter

Jag lovade ju återkomma med de här "hemligheterna" jag bloggade om för ett tag sedan. Nu kör jag i stället en sammanställning av flera roliga saker som skett på sistone.
  • Jag har med stor sannolikhet - peppar, peppar, ta i trä - heltidsjobb under hela 2018.
  • Min smått galna forskningsidé som jag trott att bara jag kunde ivra för har andra tyckt verkat både relevant och spännande. Nu gäller det "bara" att finslipa och skriva en bra forskningsansökan. Det vill säga det svåraste återstår.
  • Min avhandling fick ett pris (den stora hemligheten). Tyvärr kunde jag inte närvara vid prisutdelningen men diplomet är tjusigt och ska ramas in. Nej, det var inte Nobelpriset... ;-)
  • Fick chansen att gästblogga hos en person jag verkligen hyser stor beundran för. (Dock i professionell bemärkelse och därför länkar jag inte via bloggen. Vill hålla denna blogg separerad från jobbet för kunna vara lite anonym och skriva om knasiga saker.)
  • Jag har sett Anders och Måns senaste show Nu har vi väl trevligt? De levererade givetvis underfundig humor och det var härligt att få skratta rakt ut. Dock märks det att jag har följt dem ett bra tag och kunde identifiera en låt från en humorshow Ankan varit med i för flera år sedan, en berättelse om att ge barn dödsbesked för samma katt tre gånger från en podcast samt Måns hälsoproblem från ett Så funkar det-avsnitt från i år. Givetvis är de värda att framföras på nytt. Men ibland önskar jag att mitt minne kanske hellre kom ihåg saker jag läste ur facklitteratur...
Det är alltså ganska bra just nu. Visst, jag kan hitta saker att gnälla över, men det känns ganska onödigt. Nästa vecka är det dags för det stora julbaket med lussebullar och pepparkakor. Pepparkaksbaket är som några av er vet, lite av en höjdpunkt när alla galna formar töms på bordet och de nyaste premiärtrycks. Samlingen är numera något för stor. Jag behöver fler plåtburkar till formarna än vad jag behöver till de färdigbakade kakorna. Antagligen dags för en rensning i år.

Jag är lite pepp på att ha en ny gissa-pepparkaksformen-tävling. Någon som skulle vara intresserad av en sådan? Pris skulle kunna vara några pepparkaksformar och/eller en avhandling? Skriv en kommentar innan onsdag om det låter skoj!

Kommentarer