Tvättmaskinen och uppfostran av tvättare

I början av året införskaffade jag ny tvättmaskin som fick ersätta modellen från 1989. Den nya spelar en käck musikslinga när programmet är slut (eller gjorde, tills jag stängde av funktionen). Det har tagit lite tid att lära känna den nya maskinen och memorera vilka program som ska användas till vilken sorts tvätt. Såsom att lära mig skillnaden på två funktioner som båda ska vara sätt att bli av med envisa fläckar.. På maskinen finns vissa ikoner som är mer eller mindre uppenbara. Det finns ett får vid ylle-programmet. Ylle är ju annars ett program jag förstår, även om ikonen indikerar att det kanske är okej att tvätta djur. Det finns däremot ingen bebisbild bredvid programmet för babykläder. Programmet "super eco wash" är lite mystiskt och de två olika bomullsprogrammen behövde jag konsultera bruksanvisningen för att förstå. Båda programmen tar dock 2-3 gånger längre tid att köra än "daglig tvätt".
Fast det var först för någon vecka sedan jag verkligen begrep vad den där lilla pilen på ena bomullsprogrammet innebär. Det är tydligen en universal-pil som indikerar att detta program är det mest energisnåla programmet på maskinen. Enligt Energimyndigheten så är dessa program - trots att de kan ta närmre tre timmar - energisnålare än ett program som tar en timme. Den här informationen misslyckades instruktionsmanualen informera mig om på ett pedagogiskt vis. Däremot så vill manualen uppfostra mig till den duktiga och proffsiga tvättaren. Lite som på hemkunskapen i högstadiet. Låt oss titta närmre:
Under "information om säkerhet" får jag lära mig mycket matnyttigt. Exempelvis får jag inte sprida "flyktiga" ämnen som insektsmedel på utsidan av maskinen. Efter ha googlat så tror jag mig förstå att flyktiga ämnen är sådant som kan avdunsta, till exempel lösningsmedel. Bilklädsel och cykelklädsel får inte tvättas i maskinen. Lite oklart med ordvalet här. Likställer de typ bilstolsklädsel med kläder jag har när jag cyklar? Att tvätta matsvinn, skor och djur går inte heller hem (detta trots att de har en ikon av ett får på maskinen). Jag måste komma ihåg att inte trycka på knapparna med fingernageln, då detta kan skada maskinen. Inte heller ska jag stoppa ner mina händer i tvättmedelsfacket. Jag blir lite konfunderad om jag måste sluta använda kroppsoljor som t.ex. mandelolja, eftersom rester av detta på kläderna kan förstöra maskinen. Jag får inte heller använda "naturlig handtvål", men det står ingenting om onaturlig tvål.
Att strumpor och underkläder ska tvättas i tvättnät kändes också nytt. BH med bygel visste jag ju, men trosor och strumpor? Det är visst viktigt att man håller undan små barnfingrar när luckan stängs för att undvika skador (oklart om det är skador på barnet eller maskinen).
"Tvättetikett" betyder att sortera sin tvätt utifrån material. Nä, sedan insåg jag att det inte alls handade om "vett och etikett" utan om etiketten i plagget... Punkt fyra föreslår visst att även rena yllevaror ska tvättas (för att bli extra rena?). På en annan sida står det om dragkedjor. Jag har lärt mig att alltid dra upp dragkedjor för att de inte ska skada andra plagg. Detta var något helt nytt för pojkvännen som annars brukar titulera sig som tvättexpert. I manualen står det dock att detta ska göras för att inte skada trumman. Vidare står det "Dragkedjor ska stängas och fästas med ett snöre före tvätt", vilket känns något överkurs.

Nåväl, jag har tagit till mig denna tvättkunskap och är förhoppningsvis en lite bättre tvättare nu än tidigare. Men det är nog trots allt ett litet mysterium varför dessa manualer skrivs på ett sådant strikt språk. De uppmuntrar inte direkt till sträckläsning av tvättmanualen. Summa summarum så får "boken" 2,5 av 5 tvättbaljor då den lämnar läsaren med lite för många frågetecken. Bonus är de överskådliga tabellerna om de olika programmen som jag skulle vilja laminera och sätta upp ovanför tvättmaskinen.

Kommentarer