Imponerande slottsmurar, stenfigurer och Magna Carta i Lincoln

Lincoln Cathedral.
I flera år har jag velat åka till Lincoln. Det är som sagt något med de här engelska medeltida städer med slott och katedral. Nåja, nu stammar förstås Lincoln från romarna men deras spår är mer arkeologiska. Nu tog jag till slut mig dit och hann besöka slottet (som inhyser ett av få exemplar av Magna Carta och som varit fängelse), klättra Steep Hill och fått en spontan och informell guidning av en lokalbo i och utanför katedralen. Utan det senare hade jag exempelvis aldrig hittat alla små figurer eller fått veta att Nelson Mandela finns avbildad på fasaden. När de gamla stenfigurerna vittrat sönder och de inte kan göra en replika så skapar de nya figurer.
Slottsmuren och porten.
Steep Hill. Fast bilden ger inte riktigt rättvisa av brantheten. Ja, den ÄR brant.
I och runt slottet fanns flertalet - mer eller mindre fantasifulla - legofigurer.
Det viktorianska fängelset var indelat i en manlig och en kvinnlig del. Det var endast i bruk under en kortare tid.
I de flesta cellerna fanns en iscensättning, legofigur eller interaktiv aktivitet. Personligen upplevde jag det som att det var få museivärdar som interagerade med besökarna. Jag hade lite svårt att hitta runt och förstå allt jag såg. Det fanns visserligen massor av fördjupningsmaterial via skärmar, men jag har sällan tid och lust att läsa allt i textväg. Dock kompenserade kvinnan i Magna Carta-utställningen för allt det och gav massor av spännande information. Dokumentet fick man dock inte fotografera så det får ni bildgoogla.
Vy över delar av staden från slottsmuren.
I katedralen pågick förberedelser inför examinationsceremonierna.
Inristat skepp.
Titta noga för att se the Lincoln Imp.
Jag hade kunnat stanna i evigheter och bara titta på alla fantastiska utsmyckningar.
Nere i centrum av staden.
Ett vägg-ansikte.

Kommentarer