Badpapper och toalettpapper

Ibland vet jag inte ifall det är mig det beror på eller på att min omgivning är märklig. Men det finns ju vardagsmysterium på de mest oväntade platserna. Idag dök det upp ett i mataffären. Det är visserligen inte så konstigt, de flesta av mina mysterium tycks röra mat och grubblerierna har uppstått i mataffären. Men idag var det inte maten som fick mig att plocka fram förstoringsglaset och pipan. Det var toalettpapper.

Toalettpapper måste ju vara bland det mest vardagliga vi har. Så länge det finns en rulle i badrummet så ägnar vi inte så stor tankemöda över just toapappret. I affären behöver vi kanske fundera lite extra extra för att se hur mycket pappersvikt och pappersmeter vi får för priset.

Åtminstone en gång tidigare har toalettpapper varit ett ämne för denna mysterieblogg. Det var när ett företag tyckte att det var en god idé att uppmuntra barn att använda pappret som mumieklädsel. 2007 - alltså för elva år sedan - förfasades jag av detta slöseri. Idag förbryllades jag av något lite annorlunda. Så här såg det ut på hyllan:
Produkten är alltså tilltänkt till bad och toalett. Bad? Jag var tvungen att titta mig runt på de andra konkurrerande varorna  men de verkade mest inne på att deras produkt skulle användas till toalett baserat på deras namngivning. Kanske spinner min associationsförmåga iväg alldeles för mycket här - men på vilket sätt är det tänkt att toalettpapper ska vara användbart för bad? Ska man torka sig med papper över hela kroppen efter ett bad istället för att använda en handduk? Eller beror namnet på att man inte vill exkludera användning i "badrum" i relation till "toalett"-rummet? Har någon någonsin tvekat ifall de kan använda sitt nyinköpta toalettpapper i sitt badrum?

Jag kanske raljerar. Men det är synnerligen mystiskt. Har någon av er som en alternativ teori? Någon som jobbar på ICAs produktnamngivningsavdelning?

Kommentarer