Kardemummans flera smaker

Jag märker ibland hur begränsad världsuppfattning jag kan få genom att enbart handla i de vanliga matbutikerna. Även om det finns tusentals produkter på hyllorna så är det ändå väldigt standardiserat. Visst, det är inte så realistiskt att det ska finnas femtio olika sorters äpplen och potatisar att välja på, men ändå. Det är kanske därför jag dras till "nyheter" och spännande produkter, i alla fall om jag kan tänkas hitta ett sätt att tillaga det på.

Idag på fikat öppnades min värld en millimeter extra. Jag har aldrig reflekterat över kardemumma. Det finns malen kardemumma, kardemummakärnor och kardemummakapslar i butiken. Det var där min världsbild slutade. Men idag har jag fått lära mig att det finns flera olika sorters kardemumma! Utöver den "typiska" i vanliga matbutiken så finns det exempelvis svart kardemumma, grön kardemumma och vit kardemumma. Och de är helt olika!
Vit, svart och grön kardemumma.
På den något otydliga bilden kan ni se - men inte smaka - skillnaderna. Den svarta var extremt rökig i smaken. Den vita hade också en smak som inte direkt kopplar till kardemummabullar, kanske lite myntalik men med mycket doft av kryddblandning eller te (med reservation att jag förväxlar smak- och doftminnena av de här burkarna). Den gröna var den mildaste och hade en sötaktig smak, det var också den som påminde mest om "vanliga" mumma.

Därefter hamnade diskussionen om skillnader mellan olika svartpeppar. Något jag plötsligt fick ett behov av att utforska närmre...

Kommentarer

Jens sa…
Rökig kardemumma lät otroligt spännande. Risken är väl dock att det kan bli svårt att hitta användningsområden till den om man köper en burk. Till vad passar det att använda rökig (svart) kardemumma?
Matilda sa…
Jens >> Kanske matlagning? Indiska grytor?