Mysteriejakt i Warszawa del 1

Glad första advent! Jag hamnade nyligen lite hastigt och lustigt i Polen. Och är en i Polen för första gången så tar en givetvis tillfället i akt och beger sig ut och letar mysterier. Eftersom jag inte förstår ett ord polska så var det mesta väldigt mystiskt. Jag kan ju säga som så att utan GPS och diverse appar så hade jag nog haft svårt att hitta från flygplatsen till hotellet.

Första mysteriet var ett litet gäng män som sprang i centrum eskorterade av polis, brandkår och ambulans. Ekipaget stoppade upp trafiken. När jag försökte förhöra mig om vad detta bevakade motionslopp kunde vara, visste i alla fall inte de på hotellet vad det handlade om. Nåväl, jag delar upp mina betraktelser i två delar, en med fokus på "gamla stan" och på centrum.
En isbjörn?
Stadsmuren.
Torget i gamla stan. Eller gamla och gamla... Det är en märklig stad på det vis att det mesta är så mycket nyare än vad det egentligen ser ut att vara. Stan var hårt bombad under andra världskriget och inte mycket stod kvar efter kriget. Som jag förstod det var i princip hela gamla stan uppbyggd efteråt.
Plac Zamkowy.
Snubben på pelaren är en bekant. Nämligen kung Sigismund, Gustav Vasas barnbarn och Johan III barn, kung i Polen och även i Sverige under en kortare period tills han blir avsatt och efterträdd av farbror Karl IX.
Låt er inte luras av satt slottet ser gammalt ut. Det var helt sönderbombat och byggdes upp på nytt på 1970-talet. Slottet är idag ett museum. Tips är att ifall du besöker museet och inte kan polska så ta en audioguide eller försök pricka in en guidad tur. Jag misslyckades med båda och kunde inte förstå så mycket då de flesta skyltar endast finns på polska. När jag försökte fråga några i personalen som fanns i de olika salarna så kunde de inte engelska.
Julbelysningen var uppsatt men inte tänd. Dock hade julmarknaden längs stadsmuren öppnat. Där fick jag tag i en "bubbelvåffla" till lunch.
Den här väggdekorationen fick mig att tänka på en dokumentär jag såg ganska nyligen där en äldre kvinna och en yngre man åkte runt och satte upp bilder med berättelser på byggnader (i Frankrike?).
Efter några timmars promenerande i ett kallt och grått Warszawa satt det fint med pierogi - polska dumplings - och varm ingefärsdryck.
Gatstenar som visar var muren runt det judiska gettot gick under andra världskriget som stängde in 100 000-tals människor. Gettot delades av och blev mindre och jämnades sedan vid marken. Otroligt svårt att ta in. Jag hann tyvärr inte gå Polin, det historiska museet om judarna i Polen.
Nicolaus Copernicus

Kommentarer