Ironin och (samhälls-)klimatet

De här löpsedlarna är förvisso från i fredags, men visar på något ironiskt sätt samtidens polariserade samhällsklimat (och föreställningar om klimatet). Å ena sidan den unga generationens alltmer högljudda försök att väcka resten av världens befolkning om att det är dags att agera mot klimatförändringarna. Å andra sidan, den vuxna befolkningens fascination för kändisar, deras kärleksliv och långa (förmodligen flyg-) resor. I rättvisans namn så har ju den högra löpsedeln förvisso båda nyheterna, men storleken på rubriken indikerar kanske på vilken del som kommer bidra till dagens lösnummerförsäljning.
Löpsedlar 15 mars 2019.
Jag är medveten om att löpsedlarna säkert inte såg likadana ut i hela landet. Jag är också väl medveten om att tidningarna (säger man ens kvällstidningar idag?) har olika ideologisk grund. Men jag tycker ändå kompositionen fångar in samtiden på ett ironiskt och träffsäkert vis. Å andra sidan, kanske de också kompletterar varandra på ett nödvändigt vis. Att vi behöver kändisar för att orka med vår egen vardag? Kanske kommer det vara lättare att leva lite mer klimatsmart om vi samtidigt kan glädjas åt att någon folkkär kändis träffat kärleken?

Kommentarer

ullrika sa…
Är det inte så att det som hamnat på löpet inte nödvändigtvis är den allra viktigaste nyheten? Skvallerfunktionen i kvällspress är väl fortfarande det som gör att såna som t ex jag låter bli att läsa eländet. Jag blev faktiskt förvånad när jag av en slump fick veta att Aftonbladet har riktigt vettiga krönikörer. Fast det kan väl vara så att tidningarna måste tillgodose många målgrupper, den som uppskattar krönikorna kanske inte uppskattar "nyheterna" och tvärtom :)

Sen ligger de la nåt i det du skriver om kvällstidningar. Det kommer ju nyheter dygnet runt numera och rena pappersblaskor säljs det väl inte så många av nu för tiden?