Mystiska sängöverkast

Man kanske kan fråga sig hur mycket jag egentligen bor på hotell för här kommer ytterligare ett mysterium som grundar dig på en hotellvistelse. Senast kunde jag inte låta bli att grunna över de här sängöverdragen som bara täcker nederdelen av sängen. De påminner lite om madrasskydden de har i möbelbutiker för att man ska kunna prova sängar med skorna på men utan att smutsa ner överallt.
Jag förstår att de här överkasten är lättare att både bädda med och att tvätta än överkast som täcker hela sängen. Men vad har de för praktisk funktion? Är de endast en estetisk inredningspryl? De tillför ju inte mycket extravärme. Är det typiskt för hotell eller har folk detta hemma också?

Kommentarer

Eva Maria sa…
Jag tror det är för att folk kastar sig i sängen med skorna på. Även om de inte gör det hemma så tar sig folk större friheter när de själva slipper städa. Har haft hyresgäster så jag kan bekräfta detta! Kanske man också lägger upp sin väska där. Jag brukar knöla undan de små överkasten i ett hörn för jag tycker att de känns lite smutsiga, men det är nog bara jag som är lite lätt bacillskräck! Jag har alltid en genomskinlig platspåse med mig som jag stoppar fjärrkontrollen i, har hört att fjärrkontroller på hotell är värsta bakteriehärden! Vill inte heller använda vattenkokaren sen jag fick höra att folk använder den som tvättmaskin till underkläderna! (Förlåt, men jag har hört det!) (Jag är lite besvärlig att resa med :-))