Mystiska två-örade "kannor"

Jag håller på att rensa och organisera i förråd och lådor så att blivande sambon ska kunna få lite plats för sitt bohag. Tog senast tag i lådorna med arvegods-porslin som aldrig fått komma till användning hemma hos mig. Där hittade jag tre "kannor" eller skålar med två öron/handtag vardera.
Två öron, två öron, ej pipar hava de...
De har ingen pip likt mjölkkannorna och verkar alldeles för stora för att vara sockerskålar. Är det någon av er som vad det är för något? Eller har förslag på vad de skulle kunna få för praktisk användning? Just nu ser jag endast potential i den större av dem att bli en blomvas...

Kommentarer

Anonym sa…
Barnmugg?
glömska mamman (den förra med) sa…
Ingefärsbitar?
Matilda sa…
Anonym >> Troligtvis inte. Den påminner visserligen om detta, men den är alldeles för stor (och tung) för ett barn skulle kunna dricka ur den.

Mamma >> Nja, men jag tror du är något på spåren. Med tanke på att de tillhör kaffe- och teserviser skulle det kunna vara rimligt att tänka att de används för kaffesump/tesump?