Prioritaire: om utrikesbrev och det blå klistermärket

Jag skulle skicka ett födelsedagskort utomlands och fick rota lite bland gamla frimärken för att få till rätt valör. Det känns som att det bara var härom året portot höjdes från 5 kronor till 5:50 för inrikesbrev. Numera är det 12 kronor och det dubbla för de som ska bortom landets gränser. Kostnaden har jag väl egentligen ingen problem med, så länge det fungerar som det ska. Som f.d. postanställd brukar jag stöd-skicka vykort och brev för att hålla igång postgången och traditionen med att skicka handskrivna försändelser. Det går ju att fundera över vad som skulle gå förlorat om postväsendet försvann, det är ju lite av en samhällsinstitution. Men det är nog ett blogginlägg i sig.

Mysteriet handlade egentligen inte om postväsendet, utan om frimärkena, eller mer specifikt den lilla blåa klisterlappen där det står Prioritaire 1:a-klassbrev.

När sambon för ett tag sedan skulle köpa frimärken fanns det inga utrikes utan han fick köpa vanliga samt lite blåa klisterlappar som enligt instruktion skulle sättas på kuverten. Men behövs egentligen det blåa märket?

Postens (jaja, jag vet att de sedan länge heter PostNord) hemsida går det att läsa att utrikesbrev "Märks med "Prioritaire"-etikett eller med ordet "Prioritaire" till vänster om frimärket". Varför får vi dock inte veta.

Några reflektioner från min sida:

1. Jag tror knappast att utrikesbrev prioriteras mer än andra brev. "På min tid" sorterades de precis som alla andra vanliga A-brev.

2. Numera tycks all post blivit B-brev (ekonomibrev) eftersom de fått förlängd tid att dela ut brev.

3. Möjligen hjälper den blå lappen till att signalera att brevet ska sorteras som utrikespost vid manuell posthantering. Märket signalerar att försändelsen ska sorteras i ett visst fack, så någon sekund kan kanske sparas.

4. Det är själva adressfältet som är viktigast. Om inget drastiskt hänt på postterminalerna är min gissning att den mesta posten går via maskiner som själva läser av adressen, alternativt skickar bilder till datorer där postanställda kodar destinationen. När jag själv utförde denna syssla så var det adressfältet som var i fokus i dessa bilder, inte frimärket.

Ett antal trådar på diverse internet-forum har grubblat över liknande frågeställning. Vissa har till och med varit oroliga för att breven inte ska komma fram. Fram kommer de med stor sannolikhet.

Kanske är märket en historisk kvarleva. Å andra sidan verkar det även klassas som så kallad "kliché", ett märke som är av betydelse för avtalskunder för att signalera vald tjänst. Begreppet kliché var faktiskt nytt för mig. Se där, inga svar men väl ny kunskap i dagens mysterium.

Kommentarer

Anonym sa…
Jag skulle gissa på att märket är mer viktigt för de utrikiska postsystemen, och det är ju trots allt in i dessa system försändelserna skall.
Matilda sa…
Anonym >> Ja det är tänkbart. Av min erfarenhet så sorterades vissa länder direkt ut (t.ex. Danmark, Norge...), resten buntades ihop till en särskild utrikeslåda, som antingen sorterades vid en annan terminal eller skickades till något annat land för sortering för vidare sändning. Dvs att lådan var märkt med att den enbart innehöll utrikesförsändelser. Så när de väl är vidare i systemet så vet jag inte exakt vad det blå märket skulle fylla för funktion.
Anonym sa…
Kunden ska märka varje utrikes 1:a-klassbrev med blå
etikett "Prioritaire/1:a-klassbrev" eller ordet "Prioritaire"
till vänster om portobeteckningen.
PostNord är inte skyldig att befordra försändelser utan
ovan angiven märkning.

Källa: Brev Utrikes, ej spårbart (1:a-klassbrev)
Särskilda villkor Gäller fr o m 2023-01-01.

De kommer nog skicka vidare brevet utan den stämpel eller text, men de har tydligen ingen skyldighet att göra det annars. Konstigt ju.
Matilda sa…
Anonym >> Intressant. Det gäller således att inte slarva med det blå klistermärket eller skriva ut ordet själv ifall man vill vara säker på att brevet ska komma fram.