Utan dator försmäktar jag...

För att travestera Pippi Långstrumps berömda snus-citat, så har jag varit utan dator några dagar. Eller ja, det är ju en sanning med modifikation. För jag har ju jobbdator och tillgång till sambons dator. Så jag hann väl aldrig riktigt sakna min vanliga dator, som jag höll på att riskera förlora för att jag i ett obetänksamt ögonblick råkade trycka på uppdatera operativsystem.

Som så många många många andra som försökt installera Big Sur på sina apple-datorer så hamnade jag i en uppdateringsloop på grund av för lite utrymme på hårddisken. Tjohoo! Det flesta av mina filer fanns på en extern hårddisk men det fanns ju en del andra filer som inte var kopierade. En vänlig själ har bemödat sig med att göra en lång instruktionsfilm och skriftlig vägledning så jag behövde inte formatera datorn. Det gick att kopiera, förflytta och frigöra filerna med hjälp av en andra dator. Men för att klara detta behövde jag införskaffa en thunderbolt-kabel. Och, visade det sig, en adapter eftersom den privata datorn och jobbdatorn inte har samma uttag. Ett köp som inte var så billigt...

Nåväl datorn tycks fungera på nytt, även om vissa saker råkade strula till sig.

Räddande kablar.

Stora frågan då, de här kablarna, kommer jag ha nytta av de här i framtiden? Ja, om jag själv eller någon annan lyckas hamna i samma situation och behöver koppla två datorer till varandra. Men annars är de här kablarna inte särskilt användbara. Thunderbolt-uttagen är numera som usb-c, dvs det andra uttaget är förlegat...

Lärdomar? Uppdatera aldrig operativsystem. Alternativt läs på innan det laddas ner. Samt gör back-up konstant.

Kommentarer