På historieresa med flyttlådan

Eftersom jag flyttat otalet gånger har jag behållit många flyttkartonger. En del var begagnade redan iförväg och en del har kasserats längs vägen. Eftersom det är två månader till flytten och vi dessutom har tillgång till den andra lägenheten en månad innan så har vi inte börjat packa. I våras packade jag ner min övernattningslägenhet på en helg så jag lever i naiv villfarelse att det inte kommer ta lång tid. Eftersom vi "bara" ska flytta några våningar med hissen tänker jag att det bara är att åka upp med ett innehållet i ett köksskåp i taget.
Tillbaka till flyttkartongerna. Jag har faktiskt packat två kartonger som ska upp i vårt (inte längre överfulla) förråd. Då visade det sig att flyttkartongen var lite av en historielektion.  Eller ja, i så fall en sådan lektion som får studenten/eleven att själv identifiera frågor och söka svaren på dem. För finns det fortfarande portvakter? När slutade man anmäla flytt till pastorsexpeditionen? (Svar: troligen 1991) Behöver man verkligen slå av huvudströmmen?

Kommentarer

Emma sa…
Jaha, här måste man minsann hålla reda på alla "måsten" själv inför en flytt... Annat var det visst förr. ;)
Matilda sa…
Emma >> Via min mäklare fick jag en tillgång till en hemsida där man kunde sköta allt via "knapptryck". Allt från adressändring, till beställning av el, försäkringar, flyttstäd... Men det var inget jag valde att använda. I stället har jag en checklista på kylskåpet som är ganska o-avcheckad...
Eva Maria sa…
Så spännande med flytten!
Det är mycket att hålla koll på! Jag bor på min 18:e adress så jag har flyttat en del, men jag har lyckats släpa med mig så mycket saker varje gång! Men tidigare var det nog att jag såg en trygghet i sakerna och tänkte att jag ville ha med "allt".
Jag tänker att det är konstigt att slå av huvudströmmen, då kan det mögla i kylskåpet. Jag brukar låta kyl o frys vara igång, men om jag stänger av dem så ställer jag upp dörrarna med något så att det kommer in luft.
(Jag fastnade i den detaljen!) :-)
Lycka till med packandet!
Matilda sa…
Eva Maria >> Tack, har inte riktigt börjat packa, laddar mest mentalt just nu :D
På de flesta flyttstädsinstruktioner brukar det stå att vitvarorna ska vara avstängda och öppna. Jag brukar stänga av dem, nästa boende kanske inte flyttar in på direkten och då drar de el i onödan, tänker jag. Men absolut, öppna dörrar för att undvika mögel och annat :)