Mysteriet med att flytta prylar

Ibland är det tur att man flyttar. Igår hittade jag det här ljuset i ett skåp lagom inför 1:a december. Ett ljus som ingen av oss kom ihåg att vi hade. Antagligen har jag köpt den för en femma när de reade ut julen i januari, lagt den i ett skåp och glömt det. Just glömskan är så talande för konsumtion. Det mesta man (jag?) inhandlar eller äger skulle jag inte ens kunna rabbla upp ifall någon bad mig. Majoriteten av alla prylar ligger ju i skåp, lådor, garderober eller i förrådet, undangömda tills de fyller en funktion i mitt vardagsliv.

I övrigt har vi varit väldigt dåliga på att rensa ut vid den här flytten. Vi får nog skylla på att vi rensade ut jättemycket (eller i alla fall gjorde sambon det) i fjol när vi blev sambos. Tydligen har jag införskaffat massor av litteratur som rör undervisningen och forskningen. Och härom veckan damp det ner sju jättestora lådor från ett dödsbo med gamla fotoalbum, papper och småprylar. Intressant att nämna är att det första vi gjorde när vi fick lägenhetsnycklarna var att montera ner en garderob, något man förstås kan ifrågasätta. Eller ja, det är kanske inte garderoben vi ska ifrågasätta, kanske snarare vårt (mitt?) behov av att ha så himla mycket saker.

Tack och lov har vi ju haft en månad på oss att flytta förrådet. Gamla förrådet var ju smockat, i det nya kan vi i alla fall gå in och komma åt det mesta. Å andra sidan är det mesta i förrådet saker som inte ens används till vardags. Fast det är ju "alltid bra att ha" extra lakan, dukar, gardiner, bestick, barnböcker, gosedjur, barnspel, serietidningar och jag vet inte vad.

Stora flytten går av stapeln denna vecka, så det blir intressant att se ifall vi får plats i nya lägenheten trots att den är 12 kvadratmeter större...

Vad är det senaste du hittade i dina gömmor som du inte visste om att du hade?

Kommentarer

Jens sa…
Jag har en förmåga att köpa godis och stoppa dessa i skåp vartefter jag glömmer bort inköpet. Men det har sina fördelar då jag senare öppnar dessa skåp och glatt upptäcker sötsaker :)
Emma sa…
Vilken bra timing att hitta ljuset ändå.
Själv har jag i princip inga "gömmor" längre tyvärr. Det mesta jag har kvar är olika skolarbeten och teckningar jag gjorde som barn/tonåring, men inga direkta prylar. Hade ju varit kul att återse en av mina gamla kameror från 90-talet och jämföra med de jag har idag, haha. ^^
Matilda sa…
Jens >> Fördelar och fördelar... Du konsumerar ju lika mycket godis ;)

Emma >> Verkligen bra tajming! "Gömman" var bakom några saker i ett skåp som jag inte kan se in i om jag inte står på en stol... Tydligen bästa stället att trolla bort saker...