Historisk mat på moderna fat: Mirakelpepparkakor (1935)

Eftersom vår flytt och badrumsrenovering dragit ut på tiden så har jag tyvärr inte hunnit med att göra ett historiskt julbord med massor av spännande udda rätter. Men nu har vi i alla fall fått vatten i lägenheten så då har jag premiärbakat. Det blev pepparkakor från en publikation som man tycker borde veta det där med pepparkakor nämligen Goda pepparkakor och annat gott. Jag vill tillägga att jag efter jag satt första plåten i ugnen och försökte lista ut gräddningstiden upptäckte att jag så klart inte är först med att testa detta recept, även bloggen Fredriks fika har provbakat receptet.

 Mirakelpepparkakor

Mirakelpepparkakor på pepparkaksfat.

200 gram strösocker HP eller K 5 (se under "reflektion")
3 1/3 dl sirap A eller D (se under "reflektion", jag använde ljus sirap)
4 msk fint hackade pomeransskal (jag använde malda pomeransskal)
1 msk ingefära
1 tsk kardemumma
200 gram smör eller margarin
4 ägg
1 stor tsk bikarbonat
825 gram vetemjöl
50 gram sötmandel till garnering (eller använd mandelflarn)

Skålla och dela mandeln. Koka upp socker, sirap, pomerans, ingefära och kardemumma i en kastrull.

Kokning pågår.

Därefter ska blandningen (fortfarande varm) hällas över "det i flockar fördelade smöret". Det är lite oklart hur man gör flockar av smör, men antagligen anses uppdelat i mindre bitar.

Smör i flockar?
Rör smör och sockerblandningen tills den kallnat. Det kan ta ett tag, men jag antar att det går bra till den är lite svalare. Rör i ägg, ett i taget. Blanda i en separat bunke vetemjöl och bikarbonat. Rör sedan ner mjölblandningen.
Det blir en kletig smet.

Smeten klickas ut på en smord plåt (eller på plåt med bakplåtspapper). Klickarna ska vara ungefär så stora som en valnöt. Garnera varje kaka med en mandelbit

Utklickade kakor.

Grädda i "ganska varm ugn". Jag hade dem i 200° i cirka 8-9 minuter men det beror nog på storlek. Receptet är noga med att poängtera att man inte ska röra plåten innan de är färdiggräddade för att det finns risk att de säckar ihop.

Färdiggräddade mirakelpepparkakor.
Omdöme och förbättringspotential: Receptet fick tummen upp av sambon, vilket ändå i den här bloggföljetongen får anses som en kvalitetsstämpel. Jag är förvånad att de inte blev mörkare och att det inte skulle finnas kanel i, men det behövs nog inte, pomeransen ger sin särskilda smak. Jag trodde faktiskt att de här pepparkakorna skulle smälta ut i ugnen och bli tunnare,  men jag antar att det är för mycket mjöl och för lite smör för att det ska ske. Det blir ganska många. På en halv sats blev det över 40 stycken. De är smidiga att göra och går snabbare än när man kavlar och trycker ut med formar, men det är ju en helt annan sorts smak och konsistens.

Reflektion: Vad är då miraklet? Absolut ingen aning.

Apropå socker- och sirapsbenämningarna så tycks HP tycks stå för extra kvalitet "lämplig att strö på gröten och att användas till efterrätter, olika sorters bär, frukter o.s.v.", medan K 5 är en standardkvalitet för hushållssbruk. Sirap A tycks vara extra ljus sirap, och sirap D motsvarar mörk sirap.

* * *

Receptet är hämtat från recepthäftet Goda pepparkakor och annat gott utgivet av Svenska sockerfabriks aktiebolaget (1935, 3:e upplagan). Första upplagan kom redan 1933 men var då betydligt tunnare. Recpeten är utarbetade av skolkökslärarinnorna Magda Herman och Edith Jonsson. Båda tycks ha skrivit även andra kokböcker.

Jag har inte lyckats få veta särskilt mycket om dessa kvinnor. Men Edith hette senare Jonsson-Ekegårdh i efternamn efter gift med Waldemar Ekegårdh, krögare (verksam vid bland annat Operakällaren och Hasselbacken), restaurangchef, kokboksförfattare och lärare i vid restaurangskolan (enligt Wikipedia).

Blogginlägget är en del av min serie Historisk mat på moderna fat där jag testar olika historiska recept, primärt från första halvan av 1900-talet. En stor del av experimentet handlar om att reflektera kring dåtidens och dagens måltider och matkultur. Du hittar alla recept samlade under etiketten Historisk mat på moderna fat.

Kommentarer