Mer personligt

 Saxat ur spalten för annonser under rubriken "Personligt":

"29-årig sprit-, rök- o. damhatare sök. frisk, sund o. käck, trevlig, bild. dam, 25 år, för ev. äkt. Sv. t. '"I Sthlm d. 10/10', D. N., Stureplan." (DN 1938-10-02)
Jag undrar om det blev något stavfel här, för om personen är damhatare, varför söker hen en dam?

"UTLÄNDSK DAM (svensktalande) önsk. möbl. rum i utbyte mot hjälp i hus. ell. mot språklektioner (tyska, ryska, spanska). Sv. t. 'Språkkunnig', D. N. Huvudkontor." (DN 1938-10-03)

Undrar om det skulle gå att söka boende idag i utbyte mot språklektioner.

"De 2 ambulerande Korvförsäljare, vars namn äro kända, som hade sin plats utanför kaféet Plangatan 4, mitt för Fotbollsstadion, Råsunda, Söndagen den 2 Okt, torde sätta sig i förbindelse med Nils (...)" (DN 1938-10-03)

Vad kan dessa korvförsäljare (vars namn då är kända) sitta inne med för information? Hade de gjort något fuffens? Eller är det kodord för något helt annat?

"Den herre i ljus rock, som lyfte på hatten för liten dam i svart dräkt Söndag vid 1-tiden, torde meddela sig med '333', p. r., S:a Ängby." (DN 1938-10-04)

Många annonser under denna rubrik är trots allt kontaktannonser för ensamma kvinnor och män som söker bekantskap för "ev. äkt", dvs eventuellt äktenskap. Några adoptions-/fosterbarnsannonser förekommer också. Och så ett fåtal efterlysningar av personer som man tycks passerat eller mött i all hast.

"FRU ERIKSSON möt Sigrid kl. 20 i hörnet av Vallin- o. Dalagat." (DN 1938-10-04)

"EDDY KAN EJ ONSDAG!" (DN 1938-10-05)

"Kan ej l. säkr. besked. Kanske tillf. k. f. o. Sv. persp. Tack f. tål. Hälsn. D. S." (DN 1938-10-07)
Hade man inte telefonnummer eller adress tycks annons-sidorna fungera som ett bra (?) kommunikationsmedium. Personer uppmanas ta kontakt med hemmet, en man meddelas att hans far är död. Utöver en del annonser om dans- och bridge-sällskap. Men vissa meddelanden är väldigt väldigt mystiska. Eller vad tror ni att de senare annonserna handlar om?

Kommentarer

Eva Maria sa…
Så roligt att läsa de annonserna! Ja, man undrar vad de handlar om :-)
Som Facebook lite grand!
När jag var liten minns jag att jag följde med min mamma till biblioteket ibland för att hon skulle läsa Post- och Inrikestidningen (ingen aning om vad det var!). När hon satt och läste den var hon helt uppslukad och jag sprang runt i biblioteket och blev nog tillsagd en och annan gång av personalen. Men jag minns även att jag tyckte att det var så mysigt på biblioteket och följde gärna med.
Matilda sa…
Eva Maria >> Spännande! Jag kollade upp det, det verkade vara en tidning med anor från 1600-talet och verkar ha varit ett forum för kungörelser på riksnivå