Personligt-spalten

Ja, nu har jag grävt lite mer i DN:s tidningsarkiv och fascinerats över innehåll. Denna gång är det på annonssidan där läsare lagt in annonser under rubriken "Personligt". Denna rubrik ska inte förväxlas med Rubriken "Bekantskap, äktenskap". Det är som små små glimtar ur personers vardagsliv på en tid där det inte enkelt gick att göra efterlysningar på sociala medier eller installera dejting-appar. De korta och ibland väldigt mystiska annonserna eggar även fantasin - vad handlar de egentligen om? Vad hände sedan? Fick de svar? Jag tänker att de här få raderna skulle kunna fungera som fantastiska uppslag till en roman. Jag förmodar att längden på annonsen avgjorde priset för publicering, så ibland påminner dessa om SMS:en från tiden när maxlängden var 160 tecken.

Läs och låt fantasin fylla i luckorna:

Kanarie—Paris!
Modernt ungt par (35-25 år), som inom kort skall semestra på Kanarieöarna (via Paris), söker ressällskap med annat frigjort par. [Namn och kontaktuppgifter borttaget]

Den frånsk. fru som den 17 nov. 1957 kl 17-18 reste med tåg fr. Lidingö till Humlegårdsgat. och kom i samtal med en med.-åld. änkeman, som skulle med tåg söderut, medd. namn o. adr., om intr. finnes. Svar till "S-NS". Dagens Nyheters Hk.

Det var fult och fräckt med dina utpressningsförsök, men det går ej till så där. Nu går det bra att få skriva till min bostadsadress. Hälsningar.

Ä! Vi sk. hj.-åt. vi har alla möjligh. (Ej svårt). Läntar. Vi ses. Tack.

Flicka i rött på BZ 22/2, mött på Bromma flygpl. 23/2. Skriv en rad till "Bing". DN, Stureplan.

Dr X! (lj. blåa Tank.) käraste! Otal!! XX hörs utav. I.

Lång, trevl. 50 års herre s. danspartn. "Fest", DN, S:t Erikspl.

Dam ö, glad, trevl, vävl, vänninna. "63 - Tjänstepens.", DN, HK.

ENKEL o. rar väninna sökes, g. dans. "35-40 år". DN, Götgat. 41.

Källa: Dagens Nyheter 1958-03-02. 

Tidningen var nog verkligen "platsen" att meddela förlovningar, söka jobb, göra efterlysningar m.m. I samma tidning finner man en DN-annons med texten: "Hur många vänner och bekanta ser den här DN-annonsen? Varje dag läses Dagens Nyheter i 300 000 hushåll, och det betyder att DN t. ex. här i Stockholm finns i mer än vartannat hem. De flesta sätter in sina annonser i DN — därför att 'alla vet att alla tittar efter i DN'". Då behövdes inga algoritmer inte!

Kommentarer