Fredagsreklam

Fredag morgon med dagstidningen på frukostbordet. Bläddrar, läser här och var. Flera nyheter har jag hunnit läsa i appen. Plötsligt börjar jag fundera på vin, hur olika regioner och druvor lär vara så karaktäristiskt olika. Först är det lite oklart varför jag tänker på vin, det är knappast min favoritdryck  Sedan börjar jag inse att det är reklam för vin på nästan varje uppslag. Totalt åtta annonser för vin i hela nyhetsdelen, ytterligare två i kulturdelen. Att alkoholreklamen är så framträdande i en fredagsupplaga, dagen då många funderar över helgens aktiviteter känns otroligt utstuderat. För den som vill sluta dricka alkohol lär det behövas många strategier för att ignorera denna subtila reklampåverkan.

Vad det blir till fredagsmiddagen? Ja nu blir det i alla fall definitivt inte vin.

Glad helg på er!

Kommentarer