Mysteriet med de ständigt läckande springformarna

Springform för bakning.
Ni vet sådana här springformar som man gör kakor i och kan ta botten. Förutom att jag aldrig lär mig vilket som är upp och ner på bottenplattan så tycker jag att de alltid börjar läcka efter ett tag. Det varma fettet eller smeten letar sig genom någon osynlig springa och droppar ner i ugnen. Förvisso har jag löst det med att (när jag kommer ihåg) att ha ett ark bakplåtspapper under formen när jag ställer in den på ugnsgallret. Men är det något jag gör fel? Är det inbyggt åldrande i de här formarna?

Och när jag ändå håller på att ondgöra mig över springformarna så tycks de inte heller gilla sura saker som rabarber. Det blir mörka fläckar om man inte diskar rent den bums. Jag hoppas att det inte skadar formen och gör den obrukbar...

Kommentarer