Tågbiljett efter vikt

 

Personvåg med viktbiljetter
I somras såg jag den här gamla vågen i ett gammalt stationshus. Den väckte genast en massa frågor:

Varför hade man viktbiljetter?
Behövde vikten fördelas i kupéerna?
Fanns denna biljettyp för alla tåg?
Hur fungerade biljettkontrollerna? Hade de en kontrollvåg med sig för att säkerställa att biljettpriset var korrekt?

På skylten längre ner står "Vid vägning av barn, som väga mindre än 20 kg., måste en vuxen först trampa ned fotplattan." Jag vet inte om detta betydde att barnbiljetten kostade ett barns vikt plus den vuxnas fotvikt?

Efter att ha sökt lite på nätet visar det sig att jag varit inne på helt fel spår. Om jag förstått det korrekt så har det inte alls med själva tågresans kostnad att göra. Alla biljetter tycks ha kostat samma. Bilder på dessa biljetter (se t.ex. här och här) indikerar att det stod "Göm denna biljett för att regelbundet kontrollera Eder vikt" på ena sidan och en turistbild på andra sidan.

I en tråd på Järnvägshistoriskt forum kan man få läsa mer. Det verkar som att det inte heller har med tågresan att göra utan som en möjlighet att väga sig (för den som inte hade egen personvåg hemma) och få en liten minneslapp. De lär ha funnit på ganska många stationer och haft olika slags motiv.

Kommentarer

Jens sa…
Ha! Jag som oxå trodde det var något konstigt system där man betalade efter hur mycket man vägde. Men det var ju lustigt att man var tvungen att åka tåg för att få veta sin vikt 😄
Matilda sa…
Jens >> Nja, det var nog ingen officiell tågbiljett. Utan endast en vikt-biljett.