Funktionsklassade fönster

Jag fick för mig att tvätta alla fönster i lägenheten förra helgen, dvs årets hittills varmaste helg. Det låter kanske lite knäppt, men jag passade på under förmiddagen när vi inte hade någon sol i någon av riktningarna. Jag har skjutit på detta projekt så fönsterna har inte tvättats sedan vi flyttade in för ett och ett halvt år sedan, med undantag för ytterfönsterna på balkongen. (Om vän av jämställdhetsordning undrar så tar sambon hand om i princip alla disk och tvätt, samt är höjdrädd.)

Medan jag tvättade alla fyra rutor* på alla sex fönster plus balkongdörren upptäckte jag att några var märkta med en något som kallades "funktionsklass D". Vad innebär det, undrade jag. Fönster har ju typ bara några grundläggande funktioner: man ska kunna se ut och så ska det stå emot vind och kyla. 

Klass D låter inte särskilt bra, A brukar ju vara bäst för t.ex energiklassade vitvaror.

Fönster av funktionsklass D anno 1987.
Efter ha googlat lite verkar det troligen vara det som idag kallas energiklass som graderas mellan A-G som verkar ha med luftläckage att göra. Ett G låter kanske dåligt men kan visst vara bra om man har mycket solinsläpp som bidrar till att värma upp rummet. Eller om det är i byggnader där många människor vistas och alstrar värme. Därtill finns det både brandklassade fönster och inbrottssäkrade fönster med sina egna klassificeringar, men det kändes lite överkurs för mig att sätta mig in i.

Huruvida funktionsklass D från 1987 motsvarar dagens energiklass D, vet jag inte. Några fönster känns lite mer skruttiga än andra så de har säkert degraderat sig själva lite.

*I min första lägenhet, som låg precis intill en väldigt trafikerad järnväg, hade jag dubbla fönster. Dvs fönster efter varandra för att minska ljudet utifrån. Det var totalt 8 (!) rutor att tvätta. Fast på den tiden hade jag inte lärt mig att man kunde öppna mellanrutan, så de blev nog aldrig tvättade. Och i sambons gamla lägenhet var det tre glas som satt på samma list, dvs 6 rutor som behövdes tvättas. Det känns väldigt ineffektivt. Jag skulle vilja ha supertäta glas som inte går att öppna mellan, utan där man bara tvättar utsidan och insidan. Jag inbillar mig att sådana finns. Men som ni säkert märkt är fönster kanske inte riktigt min specialitet.

Kommentarer

Jag frågade maken som är glasmästare (eller f.d) och han har aldrig sett beteckningen tidigare. Så det gäller nog inte glaset i alla fall, utan hela fönstret, med karm och allt. Jag putsar inte mina fönster särskilt ofta heller, men när jag reagerar på att det behöver göras, ja då är det dags :) Ha en fortsatt fin lördag nu när du även kan vistas inne och se allt på utsidan i skärpa.
ajli sa…
lad midsommar! Själv får jag skämmas... all pollen... och så bor jag nära storgatan... ääääh, det MÅSTE VARA DAGS! Jag tror jag kör en räd idag när det är mulet och lite uppfriskande i luften :)
Matilda sa…
Anna >> Tack Anna för att du och maken bidrog till att ringa in vad det handlar om :)

Ajli >> Äh, lite skitiga fönster är ju inte hela världen. Vänta till pollensäsongen är över :D