Historiskt mysterium: En evighetsmaskin

Kommer ni ihåg låten Den makalösa manicken av Michael B. Tretow från 1986? Den handlar om en person som gjort en fantastisk uppfinning, en evighetsmaskin, men det går aldrig riktigt att förstå vad maskinen egentligen gör eller är till för. Jag kom att tänka på låten när jag läste följande notis:

Äntligen! En evighetsmaskin anser sig en ung man i Halmstad nu ha uppfunnit efter flera års experimenterande med saken. Han har förevisat ritningar å Hallands-P:ns redaktion, och han är så säker på sin sak, att intet kan rubba hans bergsfasta tro på att den gåta, hvaröfver så många uppfinnarhjärnor grubblat förgäfves, nu är löst. Det är hans mening att snarast möjligt öfvarraska en häpen värld med "evighetsmaskinen". (Dagens Nyheter 1903-12-11)

Det vekar vid närmre granskning inte alltför ovanligt med uppfinnare som utvecklat eller strävat efter att uppfinna sådana maskiner. Jag kan hitta flera annonser där uppfinnare söker finansiärer till dylika projekt. Här följer några:

Vill någon betala för en Idé till en liten, nätt Evighetsmaskin? Svar i förseglad biljett till >Idé>, Grefgatan 21, Kryddboden. (Dagens Nyheter 1891-06-19)

Kapitalister!

Hvem af eder vill hjälpa en med nödigt kapital för att göra en evighetsmaskin, absolut säker att den skall gå. Svar till "Uppfinning", Dagens Nyheter, Gust. Ad. torg. (Dagens Nyheter 1907-08-27)

Evighetsmaskin

Hvem vill bekosta ett billigt experiment på verklig lösning af evighetsmaskin? Svar till "E. säker 1911", Allm. Tidningskontoret, Gustaf Adolfs torg. (Dagens Nyheter 1911-09-11)

Själv finner jag det kanske lite besynnerligt över denna iver att skapa en sådan maskin. Men det kan kanske tänkas att det är stimulerande att bygga och att se en maskin rulla på av sig själv...

Kommentarer

Ja det låten minns jag! Jag kan den utantill. Vi "uppträdde" med den, jag var professorn och min bror var reportern.
:-)
Matilda sa…
Nilla >> Nämen så kul! Låter som ett oförglömligt uppträdande :)