Att glömma bort en cykel?

Varje morgon förundras jag över några cyklar som dag efter dag står kvar i cykelställen, fastlåsta. Visst, det kan vara någon riktigt morgonpigg person som parkerar på exakt samma ställe. Men jag har fått intrycket att det är några bortglömda cyklar.

En bortglömd cykel.
Fast är de verkligen bortglömda? Har ägaren glömt bort vart hen parkerade cykeln? Eller handlar det om lathet att inte orka hämta den? Är personen bortrest? Flyttat från orten? Eller är cykelnyckeln borta? Eller glömde personen bort att hen hade cyklat till en viss plats och sedan gått/tagit bussen hem och inte haft något ärende åt det hållet igen? Eller är det en stulen cykel?

Cyklar som stått exakt likadant ett tag.
Tittar man noga runt omkring i omgivningen så finns det flera sådana cyklar som blir kvar dag efter dag, vecka efter vecka. Tills de en dag blir hämtade (alternativt stulna?). Eller tills den som ansvarar för platsen får nog och märker upp dessa bortglömda cyklar med ett färgglatt snöre för att ett tag avlägsna dem.

Som ni ser, dessa cyklar förundrar mig.

Kommentarer

Jag reagerade också över alla cyklar som stod vid tågstationen i Alingsås när vi bodde där. Jag var övertygad om att det var många som aldrig rördes. Men vet ju inte säkert :) Förstår i alla fall dina reflektioner.
Tony sa…
Detta kan också bry min hjärna.
Emma sa…
Haha åh, Uppsala vimlar av sådana här mystiska cyklar.
Varje år har kommunen även en städ-dag då de fiskar upp alla cyklar som folk har slängt i Fyrisån under året, och så lägger de dem i en stor hög på ett torg. Det har blivit lite av ett event nästan, haha...
Matilda sa…
Anna och Tony >> Ett utbrett fenomen med andra ord! Man kan ju undra om samma personer ständigt glömmer sina cyklar (dvs slarvar bort flera), eller om de slutar cykla helt.

Emma >> Uppsala är ju verkligen en cykelstad. Men oj - ett event av de uppfiskade cyklarna! Undrar om det sporrar folk att kasta i fler cyklar? hmmm...