Farliga handskar

Jag tittade på ett par handskar på stormarknaden som jag tänkte kanske kunde fungera som cykelhandskar så här års. Det var nog första gången jag hittade ett par handskar (som jag nu förvisso inte köpte) med gedigen bruksanvisning. En del är standardinformation som kopplar an till EU-förordningar, men det fanns ändå lite udda information.

Det poängteras att det är viktigt att läsa bruksanvisningen för handskarna innan man använder dem, men vill man inte läsa så kan man alltid kontakta företaget. 

Handskarna har olika slags skydd mot "mekaniska risker". Jag vet inte riktigt vad det innebär, men tänker att det kanske syftar på handskar som ska användas t.ex. inom industrin. Bland annat uppges då olika prestandanivåer för slitstyrka, beständighet mot bladskär, rivhållfasthet, punkteringsfasthet och skärmotstånd. Kombinationen vantar och punktering låter lite märklig för mig, men än konstigare tyckte jag att det fanns ett tillval: stötskydd. Hur tillvalet fungerar framgick dock inte. 

Min gissning är att producenten tillverkar industrikläder i vanliga fall och har en viss kundkrets. Men det blir märkligt när handskarna säljs i mataffären. I synnerhet med instruktioner som "Använda handskar kan vara förorenade med smittsamma eller andra farliga ämnen. Kassera i enlighet med lokala myndigheters föreskrifter."

Obs! Läs bruksanvisningen innan du använder dessa handskar.

Kommentarer