Historisk mat på moderna fat: Favoritpannkakor (1911)

Det finns säkerligen tusentals sätt att göra en pannkakssmet och alla har troligen sin egen favorit. Jag misstänker att orsaken till att detta recept har förledet "favorit" i sig har med sockret att göra...

Favoritpannkakor (för 4 personer)

Så kallade favoritpannkakor.

1 liter mjölk
4 kkp (6 dl) mjöl
1 ägg
1/2 tsk salt
Socker
Växtfett (jag använde dock smör)

Det är tur att jag har vana att tillaga pannkakor för receptet hade vissa luckor. Börja med att vispa ägget med en del av mjölet (oklart hur mycket, jag tog en halv deciliter).

Ägg- och mjölvisp.
Späd därefter med mjölk och vispa sedan i resten av mjölet. Här kan det nog vara en god idé att vispa i lite mjöl i taget. I receptet framgår det inte när saltet ska i, men det är nog lämpligt samtidigt som mjölet.
Smeten ser ut som vanlig pannkakssmet. Dags att hetta upp pannkakslaggen.

Häll ut smet i en stor stekpanna och "grädda väl" på ena sidan. Sidan som är uppåt beströs med socker. 

Sockra sidan som är uppåt.

Nu kommer det knepigaste momentet: Skär pannkakan i hälften och lägg ihop halvorna. (Se första bilden i inlägget.) Dags att servera! "Ätas enbart eller med lingon" uppmanar receptet.

Favoritpannkaka med lingonsylt.

Omdöme och förbättringspotential: Jag har aldrig tidigare tillagat pannkakor genom att börja vispa mjöl och ägg. Jag var lite skeptisk till hur det skulle bli i och med det bara var ett ägg i (jag gjorde dock halv sats så då hade jag ett helt ägg eftersom det är lite svårt att dela ett ägg). Men resultatet var förvånansvärt bra! Det som möjligen inte blev som vanligt var att eftersom pannkakan endast steks på ena sidan så blir den lite mjukare, men det kan också ha med min otålighet att göra. Jag gör oftast lite tjockare och mjukare pannkakor än tunna och frasiga.

Smaken? Ja det smakar ju söta pannkakor och det är väl nästan alltid en hit(?). Att servera med lingon är nog klokt för att bryta av det söta. Vi testade med lingonsylt, citron och några olika sötare sylter. Bäst var nog ändå lingon eller citron.

* * *

Receptet är hämtat från Hemmets kokbok: Praktisk ekonomisk hjälpreda för sparsamma hem (1911) av systrarna Elin och Jenny Bergquist. Boken tycks ha en tidigare upplaga från 1907 och en senare från 1927. Den förra författaren var "lärarinna i huslig ekonomi vid Brunnsviks Folkhögskola" och den senare "lärarinna i vegetarisk kokkonst".

Boken varvar hushållsråd och näringsråd med både kötträtter och vegetariska rätter. Denna bok ligger även till grund för min tidigare serie Middag à la 1911 och mer om boken kan du läsa här.

Blogginlägget är en del av min serie Historisk mat på moderna fat där jag testar olika historiska recept, primärt från första halvan av 1900-talet. En stor del av experimentet handlar om att reflektera kring dåtidens och dagens måltider och matkultur. Du hittar alla recept samlade under etiketten Historisk mat på moderna fat.

 

Kommentarer

Jag har alltid mycket ägg i.. för en liter mjölk kör jag med 5 ägg :)
tantaugusta sa…
Ett ägg? Jag trodde inte ens att det gick att göra pannkaka på ett ägg. Då har jag lärt mig ytterligare någonting. Vi brukar ha i 8 ägg på 1 l mjölk tror jag men nu är vi uppe 1,2 l mjölk och 9 ägg - och ändå räcker det knappt. Tonårssonen äter mer än lovligt av denna rätt :D
Matilda sa…
Anna och Tantaugusta >> Ja det kändes lite ovant med så lite ägg i! Men ni har nog mer än vad jag har i mina pannkakor. Wow - 9 ägg låter maffigt - lite som skånsk äggakaka!