Alfabetisk oordning

Något jag noterat allt mer på det senaste året är att allt fler studenter skriver en referenslista i en slumpartad ordning. Eller möjligen listad i den ordning de refererar till texterna (vilket i vissa referenssystem är okej om man använder numrering, men det är inte det studenterna gör).

Jag har inte sett detta i den här omfattningen tidigare så det förvånar mig. Jag tror knappast att andra ämnen eller gymnasiet har skrotat den alfabetiska ordningen. Och det verkar inte heller vara kopplat till den svenska skolan, för även inresta studenter kör sitt eget system. På mindre uppgifter ger jag sällan komplettering ifall uppgiften i övrigt är godkänd, men väl en kommentar. Mer omfattande arbeten kräver dock korrekt formalia.

Varför är det då viktigt att en referenslista är i alfabetisk ordning? Det måste ju gå att följa referenserna som anges i texten och då behöver vi lätt kunna hitta referenserna i enlighet med ett överenskommet system. Tänk er en omfattande bok (t.ex. en avhandling) som har sin referenslista i en salig blandning... Den skulle få svidande kritik.

Kommentarer

smile sa…
Vill minnas att det var alfabetisk ordning som gällde på min tid... Jag röstar för det i alla fall! Ordning och reda! :-)
Matilda sa…
Smile >> Yes, jag håller med - ordning och reda!