Ett foto i timmen den 13 juli 2024

Efter ha varit på resande fot ett tag var det skönt att ha en hemmadag. Dagen blev inte särskilt händelserik och resulterade inte i några extraordinära foton. Men det är ju oftast så vardagen är, den är helt vanlig, även om det är en lördag och det är semester. (Mer om EFIT hittar du på denna länk)

07:40 Har klivit upp och drar ner tidningen från brevinkastet.

08:00 Dags för frukost och tidningsläsning. Sambon öppnar någon form av nötkräm i bakgrunden. Jag håller mig till smör och lite lyx-marmelad.

09:11 Jag sitter fortfarande vid frukostbordet. Teet är uppdrucket och jag tar tag i gårdagens korsord.

10:03 Jag har hjälpt sambon ta ner saker till bilen. Han åker iväg till familjens stuga medan jag tar tillfället i akt att vara "gräsänka" några dagar. På vägen tillbaka till lägenheten kikar jag i föreningens bokbytarhylla och gör lite omorganisering. En bok får följa med hem.

11:05 Jag tar tag i sommarprojektet "gå igenom släktlådorna på vinden". Det är lådor med dokument och småprylar från släktingar som gått bort. Jag har tidigare gjort en första grovsortering och fokuserat på fotona. Nu vill jag se om något kan slängas eller säljas. Eller ifall det finns uppgifter som kan pusslas ihop som grund för vidare släktforskning någon dag i framtiden. En del spännande saker fann jag när jag gick genom första lådan.

12:35 Lunch: yoghurt med flingor och sudoku.

13:38 Jag tar en promenad i solskenet. I dagens tidning fanns en artikel om en arvsfejd kopplad till fideikommiss, vilket fick mig att vilja lyssna på ett sparat podd-avsnittt av Snedtänkt på just temat fideikommiss. Kalle Lind och historikern Brita Planck pratar om dess historia, förändringar och spännande berättelser. Jag gillar Plancks humor och berättande om denna mycket speciella arvsrätt (eller snarare rätt att förvalta jord eller lösöre)!

14:39 Tillbaka hemma, dags för eftermiddagsfika och vattenmelon som törstsläckare.

15:02 Lässtund på balkongen. Jag läser ut Binas historia av Maja Lunde. En mycket bra roman som flätar samman bina med tre livsöden i olika tider och på olika platser. Den ger också en tankeställare om våra pollinatörer.

16:41 Boken är utläst. Dags att ta tag i bilderna från semesterresan och förbereda lite blogginlägg.

17:24 Middagsdags. På sommaren gillar jag att göra olika slags matiga sallader. Det är enkelt och gott när det finns färska och billiga grönsaker i butiken. Idag blir det det en pastasallad av vad som finns hemma.

18:27 Försöker läsa ikapp era bloggar, fila på detta inlägg och samtidigt titta på ett avsnitt av senaste Midsummer Murders. Som av en händelse handlar detta avsnitt indirekt om fideikommiss, det är således dagens tema!

19:54 Dagens viktigaste mål: glass med jordgubbar!

20:24 Sätter på ett avsnitt av The Bay. Det blir brittiska krim-serier på löpande band när jag får några kvällar själv.

21:53 Efter ytterligare ett avsnitt av The Bay är det dags att göra sig redo för sängen. En ny bok väntar på nattduksbordet. Himmelsdalen av Marie Hermanson fyndade jag för 10 kronor i en secondhand-butik. Förväntar mig mycket spänning för pengarna. Godnatt!

Kommentarer

Efwa sa…
Kikar in på din dag. Jag gillar också brittiska kriminalserier.
Har inte sett The Bay.
The Bay är bra. Vi kollar helst på ett par-tre avsnitt per gång på någon bra serie. Nu kollar vi på Fargo (serien) i TV4 Play. Har DVD-boxen på första säsongen, lika bra nu.
Anni sa…
De sista två böckerna i Maja Lundes kvartett har jag som sommarläsning. Innan dess läste jag Blå, som är bok två. Binas historia lär jag få läsa som fjärde bok fast den är först - men så blir det ibland.
Rubriken om arvstvisten har jag sett, men inte läst artikeln. Nu gör du mig nyfiken!
Släktlådorna lär bli augustiprojekt här. För mycket i dem som ligger för nära i tiden, men de kan inte bara stå här.
Önskar dig skön egentid!
Åh så kul att få följa med på din dag såhär! Och så himla spännande med släktforskningen :)
Känner inte till någon av författarna, ska kolla in dem närmare. Glass och jordgubbar är så gott! Fick googla fideikommiss. Fin väg att promenera på. Ha en fin söndag!
Razzy sa…
Tittar in på din dag och blev som flera väldigt intresserad av arvstvisten, har tyvärr fått gå igenom en så det känns igen en hel del. Skönt med en lugn dag.
Matilda sa…
Efwa >> Alla säsonger av The Bay finns ute på SVT Play - kanske är något att testa om det blir regniga dagar (å andra sidan finns det ju så mycket annat att se på...)

Tony >> Jag håller med, när de är så här korta avsnitt så vill man se åtminstone två avsnitt. Just med the Bay får man aldrig en recap om vad som hände i förra avsnittet så det gäller att ha det färskt i minne :D
Har inte sett Fargo, men har hört att den ska vara bra. Smygkikade dock lite på en trailer och tror inte att det är min "cup of tea".

Anni >> Ofta spelar inte ordningen någon avgörande roll, har också påbörjat serier i "fel" ände. Artikeln om arvstvisten var kanske inte lika spännande som podd-avsnittet, men den ger ju absolut ett intressant perspektiv.
Förstår dig till fullo att det kan kännas för tidigt att ta tag med släktlådor, det kan lätt riva upp minnen och sår...

Amanda >> Ja man kan nog se det här som en slags släktforskning också. En av lådorna innehöll i princip bara texter (utkast på dikter och noveller men också publicerade artiklar) som personerna i fråga hade skrivit. En dag vill jag läsa allt mer noggrant, men det blir också lite övermäktigt att se allt i en och samma låda...

Anna >> Jag kan rekommendera både Maja Lunde som är en ny bekantskap för mig i bokväg, och Marie Hermanson. Hermanson har bland annat skrivit Mannen under trappan, den tyckte jag var så obehaglig (men i efterhand också psykologiskt intressant) att jag inte vågat se filmatiseringen som Jonas Karlsson har huvudrollen i.

Razzy >> Arvstvister är tråkiga, de grumlar minnet av den som gått bort och tar bort fokus från saker som borde vara viktigare. Hoppas dina sår efter tvisten fått läka!
Karoleen sa…
Gillar också brittiska kriminalserier, mer än maken så det blir ofta någor jag tittar på själv. Sen säljer jag in det till maken och så ser vi det igen när jag kan tänka mig se den igen. Har inte kollat the Bay ännu, men har legat i listan ett tag. Har du sett Happy Valley? Den är ju så tragisk men ack så bra!

Du hann med många typer av media idag, tror inte det blir så mycket sånt för mig tills jag går på semester. Jag kommer inte till ro... Men snart så ;-)

Jättefina bilder från Västkusten! Ser att jag har en fotografkompis i dig ;-) Jag blir också lite sur nu för tiden när systemkameran inte riktigt räcker till, de nyare iPhonesarna tar lika bra bilder =(
Matilda sa…
Karoleen >> Jag har sett åtminstone första säsongen av Happy Valley, minns den som väldigt mörk.
Det kan vara skönt att stänga ute lite medier under semestern för att koppla av ordentligt :)
Kul att du gillar bilderna! :)
Vonkis sa…
Tack för påminnelsen om Binas historia. Har tänkt läsa den men så har den fallit bort, nu är den reserverad på biblioteket.

Älskar Snedtänkt med Kallen Lind. Vet du att Brita Planck brukar vara med som guide ute i Europa? Tyvärr har jag alltid sett info om resorna när de varit fullbokade men någon gång ska jag komma med.