Mysteriet med behovet av plastkorkar

Få kan ha missat det nya EU-direktivet som nu gör att plastkorkar på diverse förpackningar måste sitta fast i förpackningen. Det har skapat massa irritation, inte minst att det gör det svårt att få ut yoghurten utan att få hälften på locket.

Utskällda plastkorkar.

Jag är för att plast ska återvinnas och inte försvinna i naturen. Men jag är ändå förvånad över att förpackningsindustrin inte hittat en alternativ lösning. Är det verkligen ingen som jobbar med produktdesign som kommer ihåg tiden när vi öppnade mjölkkartonger, yoghurtkartonger och juicekartonger utan plastkork?

Förr öppnades mjölken på det här viset (i alla fall i delar av landet, i andra delar klipptes ett hörn av). Fast då öppnades de lite lättare än denna gjordes.

Så mitt förslag är helt sonika att vi skrotar plastkorkar helt och återgår till det beprövade äldre sättet att öppna mjölken på. Alternativt att den behålls på var tionde förpackning för konsumenter som av någon anledning (exempelvis på grund av motoriken) behöver plastkorken.

Ytterligare ett alternativ är ju att återgå till mjölkflaskor av glas eller mjölkkannor som fylls på efter behov.

Det om något skulle ju minska förlupna korkar och minska behovet av plast och andra plastsubstitut...

Kommentarer

Gillar dina förslag, båda två! Bra mycket bättre än plastkorken. Jag hittade ett lekplatsdjur häromdagen och tänkte på dig. Har inte redigerat än, men en vacker dag kommer det upp på bloggen, även om det inte ser särskilt unikt ut :)
Tony sa…
Håller helt med dig.
Ja men grundtanken är ju god, men håller helt klart med om att man borde kunna hitta ett bättre utförande! Fattar inte varför korken måste sitta kvar så tight när man skruvat av den? Omöjligt att dricka ur flaskor utan att skära upp halva näsan liksom, haha. För att inte tala om hur knepigt det är att skruva på korken igen!
Matilda sa…
Anna >> Åh, det ska bli spännande att se! Jag är nyfiken på ifall de påminner om de svenska eller ifall det finns sydeuropeiska varianter

Tony >> Amen.

Amanda >> På flaskor är det logiskt. Jag vill minnas att jag sett (i något annat land?) korkar som kan skruvas lös men ändå sitter fast i ringen som sitter kvar på flaskan. Då hade du förhoppningsvis skonat näsan! :D
Men på mjölkpaketen kan man ju fundera på ifall det verkligen verkligen behövs...
Eva Maria sa…
Håller helt med dig! Detta är något i vardagen som stör mig väldigt mycket. Den geniala grundidén med så kallade tetra pak är ju just att man inte behöver en kork... Har jag någon gång velat försluta den extra så sätter jag bara en klädnypa på förpackningen så blir det mer tät, till exempel om man ska ha den i en picnic-korg.
Matilda sa…
Smart med klädnypa!
Tetra Pak är ju dessutom svenska uppfinningar, något som skulle kunna tryckas på lite mer: https://www.tekniskamuseet.se/lar-dig-mer/100-innovationer/tetrapak/