Går cykeln snabbare på våta cykelbanor?

Kanske finns det en fysiker eller annan naturvetare i läsekretsen som kan lösa detta mysterium. Tanken kom härom dagen när jag cyklade hem från jobb efter en plötslig regnskur. Cykelbanan var våt (vilket förvisso även cykeln var) och det kändes lättare att cykla. Detta fick mig att tänka på alla gånger jag cyklat i regn och tyckt cykeln gått snabbare.

Snabbcyklad hemfärd på våta cykelbanor.

Frågan är ifall det verkligen går snabbare att cykla när det regnar/har regnat eller om jag bara upplever det som snabbare? Om ja, beror det på regnets påverkan på asfalt eller helt enkelt för att jag själv cyklar snabbare för att komma fram fortare?

Kommentarer

Tony sa…
Kanske är luften mer syremättad så du får mer kraft av ökad syremängd.
Kanske friktionen mellan hjul och underlag är förändrad i det blöta? Jag har ingen aningen, bara gissar :) Ha en fin fredag!
Matilda sa…
Bra teori! Meteorologer och medicinare kanske ser problem med den, men jag gillar tanken på att regn kan ge mig superkrafter :D
Matilda sa…
Alla gissningar välkomnas! :D Friktion låter i mina öron som en realistisk hypotes. Trevlig helg!