Ventilerar ett ventilationsmysterium

Jag har något att ventilera idag på ämnet ventilation. Nyligen var jag i en byggnad där det under ett av fönsterna fanns en metallåda. Det var kopplat till både rör som påminde om de som kopplas till elementen och vad jag antar är en sladd med elektricitet.  Jag kikade lite närmre och insåg att det här måste vara någon form av ventilation. Jag har då aldrig sett en sådan och vågade inte heller testa den (den kändes ju nästan som ett museiföremål!).

Ventilationsutrustning: man kan sätta den i läget "enbart uteluft", blandning eller "enbart rumsluft". Luftmängden kan anpassas till 0, full eller halv. Tillverkad av Aerovent, AB Svenska Fläktfabriken Stockholm.

Den har tydligen en lampa också. Kanske indikerar den ifall apparaten är på eller när den är trasig.

Någon som sett en sådan tidigare?

Kommentarer

Tony sa…
Aldrig sett en liknande. Spännande!
Matilda sa…
Intressant - jag tänkte att någon i läsekretsen kanske skulle känna igen. Kanske gick det inte så bra för firman... :D