Inflation i gratisvärlden?

Jag vet att saker som är gratis kan vara bra, för då slipper man betala. Jo visst... Det är väl sant i viss mån. Men gratis innebär oftast något annat med. Oftast reklam. Får man en gratisgrej så är det oftast reklam på den.

Men det var inte det jag ville komma till.

Idag när jag cyklade till skolan så åkte jag förbi ett torg och just där cykelbanan gick (säg på en 20-30 meters-sträcka) så stod där 5 tidningsutdelare från 3 tidningar. Alla ville de ge mig tidningarna gratis då. 5 stycken... Är det bara jag som tycker det var lite onödigt många? Åkte förbi ungefär 3-4 till senare.

Nu kan jag alltså välja på tre gratistidningar! Samtidigt som jag blir väckt (ja jag kommer älta detta i all oändlighet) av en betaltidning varje morgon. Tjohoo! Det roliga är att de tre som är gratis har i princip samma upplägg. Och innehåller mer reklam än den jag pröjsar för.

Frågan jag nu ställer mig är om vi behöver tre gratis tidningar? En eller två räcker väl ändå. Fast det finns kanske något bakomliggande i den här expansionen i gratis-avisorna. Kan det möjligen vara så att om det utkommer fler tidningar som vi inte behöver betala för så uppstår det en sådan konkurrens att få av tidningarna klarar att överleva och går i konkurs. Resultatet blir att folk måste börja betala för att få sina tidningar igen om de vill ha något att läsa nyheter i om mornarna. Är det en rimlig hypotes?

Tänker inte ens gå in i det här med fem tidningsutdelare på 30 meter. Ni fattar principen ändå...

So long...

Kommentarer

Anonym sa…
Hejsan! Jag tänkte bara säga att jag svarade på din kommentar under inlägget på vår sida. Jag motsade nog mig själv en del, för det var inte så jag menade egentligen. Ha de bra! /Sandra