Inflation i studentkortsvärlden?

Förra året fick jag ett studentkort: Membitkortet. Ett ganska värdelöst kort just då, gav inte särskilt många rabatter. Idag sitter jag med tre kort framför mig (för vilka jag inte betalt för utöver den obligatoriska kåravgiften):
  • Membitkortet
  • Studentkortet
  • Mecenatkortet

Låt gå för att svenska studenter är lusfattiga och behöver rabatter på så många ställen som möjligt, men vi behöver inte fler plastkort i plånboken. RESURSSLÖSERI!!! Tycker jag då...

Om man tittar på kortens utformning så ser man direkt vilket av dem som har minst rabatter och vilket som är sponsrat av flest företag. Alla tre ger rabatt på tåg, flyg och ändring av adress. Två ger rabatter på bio, varsin biokedja då. Alla företag som nämns på korten är stora kända, inte är det bageriet på hörnan eller frisören på andra sidan gatan som får göra reklam där nej.

Frågan är om jag behöver släpa runt med alla tre samtidigt? Personligen utnyttjar jag inte rabatterna så ofta. Jag behöver inte ändra adress särskilt ofta, jag kan fortfarande beställa fortfarande på tåget, jag har redan en bank, jag äter aldrig hamburgare på snabbmatsrestauranger och det är inte särskilt ofta jag behöver checka in på hotell. Visst, varje kort har sina unika rabatter vilka kan komma till nytta då och då. Men, och det här är ett STORT "men", jag har en invändning mot detta stystem. Jag begriper det helt enkelt inte. Vad är poängen med att skicka ut TRE olika kort till lilla mig???

Jag ska nu ge ett förslag till dessa tre kortproducenter och det stavas S.A.M.A.R.B.E.T.A.! Gör ETT kanonkort med alla smarriga rabatter. Please... Så att jag kan stänga min plånbok igen...

Kommentarer

Anonym sa…
indeed.