Mystisk mojäng som hänger på min vägg


Jag medger att jag inte är världens smartaste person, hade jag varit det hade ni nog sett mig på tv var dag bredvid Kofi Annan och Hans Blix. Nu är jag uppenbarligen inte det utan nöjer mig med att sprida mina vardagsfunderingar över världen i form av en blogg. Problemet är ju att bara de som kan läsa svenska förstår vad jag skriver, alltså kan man inte precis tala om en global spridning.

I alla fall. Nu har jag bott i samma lägenhet i snart ett år och har ganska länge funderat över en sak som hänger på väggen. Den lilla dosan som ni ser på bilden. Den går inte att öppna (eller jo, det finns en skruv som nog gör att kåpan försvinner men jag vågar inte röra den) och det finns inga knappar att trycka på. Det går en sladd från den, men jag vet inte om den har en funktion eller inte.

Någon som har en gissning?

Själv har jag funderat på om det skulle kunna vara:
  • en värmeregulator, men de ska tydligen sitta på utsidan av huset och jag har absolut ingen möjlighet att själv påverka värmen här inne (har inte ens några element!)
  • inbrottslarm, inte så troligt i och för sig
  • spionutrustning från hyresvärden, inte heller så troligt
  • telecom-system som kan användas vid eventuell utrymning av byggnaden, hade varit smart faktiskt!
  • väggprydnad, ingen vacker sådan i så fall

Någon har satt en tejpbit på ena hörnet där det finns räfflade "hål" som gör att man kan tjuvkika in i dosan (men allt man kan se är sladden ungefär). Undrar lite om den snor elektricitet från mig med...

Nu tycker ni säkerligen att det bara är att fråga hyresvärden... Och det är det väl egentligen. Men jag är inte en sån som gör saker lätt för mig själv. Så i stället slänger jag ut ordet till er:

VAD ÄR DET FÖR NÅGOT?

Kommentarer

Anonym sa…
Min gissning är att det är en koppling av något slag. Inne i väggen går ju ett virrvarr av sladdar, och någonstans måste de ju komma ut. De hamnar ju inte alltid precis där ett vägguttag bör sitta osv. Jag gissar alltså att det är nån koppling inne i dosan som för över ström från sladden inne i väggen till någonstans synligt i lägenheten. Mitt tips är att du följer sladden som leder från den där dosan och se vart du hamnar.
Matilda sa…
nu när jag kollade efter riktigt noga, som du sa Linn, så hamnar jag i ett telefonjack som jag inte använder. Men det blir inte mer begripligt för det!
Matilda sa…
kom precis på en trolig lösning på mysteriet i alla fall. Det kan ju vara så att det är en högtalare till telefonen när den ringer (i och med att den är kopplad till telefonjacket). But I guess I'll never know... eftersom jag inte tänkt skaffa telefon via telias ledningar. Hurra för bredbandstelefoni, eller nåt...
Anonym sa…
Jag ska höra mig för :)

Och jag ska sannerligen skärpa mig, och sluta dissa er som faktiskt kommenterar min blogg. Shame on me!
Anonym sa…
Jag tror jag löst detta mysteriet också. Det är troligen en sensor som känner av värmen i lägenheten. Eftersom du inte har några element så måste ju det finnas en kontroll någonstans för att se att det inte blir för kallt eller för varmt.

Löste det något?
Matilda sa…
en sensor kopplad till telefonkjacket?