Dagens experiment: Dags att lära mig att äta fisk

Experiment: Göra en maträtt innehållande fisk (rödspätta) till middag.

Bakgrund: Jag har alltid haft lite svårt för fisk. Jag vet inte riktigt varför. Det kan bero på skolmaten man fick i lågstadiet. Kan bero på att det inte smakar mycket. I alla fall, tydligen så är fisk så himla nyttigt. Innehåller en massa nyttiga grejer som man måste få i sig. Och eftersom jag inte ätit särskilt mycket fisk sedan jag flyttade hemifrån för ett år sedan (makrill i tomatsås räknas inte, det är pålägg) så har jag kommit fram till att jag måste bättra mig på den här punkten.

Hypotes: Att jag kommer göra detta en gång och sen aldrig mer igen. När jag sedan upptäcker att bäst före-datumet på paketet som ligger i frysen passerat sedan länge så kommer jag inte köpa nytt på länge.

Händelseförlopp: Panerade två filéer av rödspätta. Kryddade dem något med ett kryddigt örtsalt. Åt sedan tillsammans med pastaris och paprika. Diskade sedan helgens disk.

Resultat: Det gick och äta. Kan i och för sig bero på att panerad rödspätta är i princip den enda fisken jag kan tänka mig att äta frivilligt. Smakade inte särskilt mycket.

Kommentar: Kanske skulle haft lite spenat till för att göra det extra nyttigt. Ganska enkelt att tillaga. Men fortfarande återstår mitt problem: det är så himla tråkigt att äta! Där är liksom ingen speciell smak i. Varför finns det inte chilifisk? Dessutom så var det här ingen särskilt svår utmaning. I jul får jag väl tvinga mig att lära mig äta sill. Uhärk. Nej, nyttigt i all ära, men om jag ska vara uppriktig så lär jag nog aldrig att självmant tillaga fisk, serverar någon det däremot så kanske.

Kommentarer