Är det förbi med julen som jul?

Det är inte ens december, inte ens skyltsöndag. Ändå har jag gjort följande observationer:

  • Någon på min gata har redan satt upp sådana trekantiga julstakar i fönstrena
  • De har satt upp de årliga julgranarna i stan
  • På gården här satte de upp en gran så sent som igår
  • Såg i tidningen att de ska visa Love Actually (med Hugh Grant, Kris Marshall, Emma Thompson m.fl.) om någon dag, finns det någon annan film som skriker mer om den kommersiella julen? Kunde de inte ha väntat någon vecka till med att visa den?
  • De har sålt pepparkakor och glögg i handeln i över en månad
  • Är övertygad om att flickan i barnvagn jag såg igår hade redan öppnat sin chokladkalender som hon höll i famnen
  • Barnvagnsbutiken i området har sedan några veckor jultomtar i skyltfönstret
  • Folk har redan börjat tjata på mig om att jag måste ha (minst) en ljusstake i fönstret i år
  • Årets julklapp är utsedd (har aldrig förstått varför man berättar det före jul)
  • Leksakskatalogerna har kommit med reklamen med utrymme för ifyllandet av sin egen önskelista
  • Årets julvärd på TV är utsedd

Och kanske det mest slående av allt:

  • Folk har redan börjat skicka julkort

Det är den 23 november idag. Om en månad och en dag så är det julafton. Vid det laget kommer jag antagligen ha tappat all sug på att fira jul. Jag kommer antagligen i stället gå runt i konditorierna och spana in semlor, vilka de borde ha börjat sälja vid det laget...

Kommentarer

Anonym sa…
i blame....hm? jag vet inte, men nån ska minsann få skulden! än så länge håller mina grannar sig i skinnet, men tänder de någon stjärna, balkongdekoration eller ljusstake innan 1 dec då ska de få ett regn med ägg på sig.
/ Linn - the Almighty Christmas guru...