Ägg ägg ÄGG!


Jag har en märklig besatthet av äggformade saker. Jag vet, det låter mysko. Väääldigt mysko. I flera år har jag gått och trånat efter en äggstol. Det vill säga Ovalia, skapad av Henrik Thor-Larsen. En kult-möbel från 60-talet. Detta årtionde har i sig enorm dragningskraft, särskilt för mig som är uppvuxen i något av en Beatles-anda.

Hur som hellst, detta "ägg" har satt sina spår i min begär-sektion i hjärnan. Jag är övertygad om att de sålde något liknande på IKEA för flera år sedan, men har inte funnit bevis för detta än. Då stolen i sig kostar multum har jag gått över till att digga äggstols-liknande föremål. Typ de ljushållarna som syns på bilden. Men inget kan ju överträffa en äkta "ägg"-stol (bör inte förväxlas med stolen Ägget av Arne Jacobsen)...
Två frågor:
1. Kommer en student som jag med en arbetslös framtid framför mig någonsin kunna äga ett sådant kult-föremål?
Svar: I don't think so!
2. Kommer jag ens komma i närheten av en Ovalia eller en liknande stol?
Svar: Njae... tveksamt.
Så löd svaren framtill idag. Idag gjorde nämligen logiken en bakåtsnurr med trippla volter. Helt plötsligt, framför mig i en shopping-galleria som jag hittills inte ägnat mycket uppmärksamhet åt, står den där. Jag vet inte varför. Jag vet inte vem som ställt dit den där. Men utanför en liten liten unik butik står det en ägg-stol. För första (sista?) gången i mitt liv tog jag chansen att provsitta. Och jag säger er: ME WANT! MUCHO!!!
Det här ögonblicket kommer jag att kunna leva på minst veckan ut!
Ja, jag är konstig.
Ja, det här inlägget var totalt intet-sägande.
Och nej, jag vet inte heller om det här kan klassificeras som ett mysterium. Men kanske ett vardagligt mysterium. Något oförutsägbart och totalt otippat hände mitt i vardagens monotona rytm. Något magiskt. Något speciellt. Något oförklarbart.

Kommentarer

Anonym sa…
Kan det vara så att du har något avlägset släktband med påskharen?
Anonym sa…
Du har nog missat sätta in bilden du refererar till, eller?