Hej hej, hemskt mycket hej

- Hälsa!
- Hälsa tillbaka!
- Hälsa och tacka!
- Glöm inte att hälsa!


Känner ni igen det? Ständiga meddelanden om att hälsa den ene och den andre. Visst, det är trevligt att sända en omtanke och att få en hälsning själv är ju alltid trevligt. Men sen börjar det här hälsandet "tillbaka" och då kan man hålla på i e.v.i.g.h.e.t.e.r. Ibland har man förmedlat hälsningar fram och tillbaka mellan samma personer tre-fyra-fem gånger. Det räcker väl ändå med en gång!

Och så tänk på budbäraren! När jag blir ombedd att hälsa till en person flera gånger från en och samma människa (tex min mamma vill hälsa till min pojkvän) så glömmer jag det automatiskt kanske 3 av 4 gånger. Varför? Jo, för att jag fått hälsa så många gånger från den personen att det inte längre känns så speciellt och högtidligt. Hade det varit något mer konkret som "hälsa X att krya på sig" eller "kan du hälsa läraren att jag inte kan komma idag, en akutsituation har dykt upp", då kommer jag med större sannolikhet ihåg det.

Kanske är det så att vi är överdrivet artiga. Eller så måste man hinna hälsa till en person före den hälsar till en själv (ta upp telefonen i stället!). Kanske är det så att man rädd att uppfattas som otrevlig om man inte hälsar. Det kan också vara så att verbet "hälsa" förlorat sin värdeladdning eftersom det används så frekvent, att det blivit en standardfras utan egentligen betyda något.


Kan vi komma överrens om en sak: en hälsning var! Inte mer. Ok!?

Kommentarer

Anonym sa…
ett annat exempel på en artighetsfras, och endast det, är när man en person frågar hur är läget. Svarar personen inte det är bra, utan det är skit. så blir personen som frågar helt ställd och vet inte vad det ska säga. Man ska fråga hur läget är, och man ska svara det är bra. Även om det egentligen inte är det! (när det inte handlar om en nära vänn)
Matilda sa…
Sophie: du har alldeles rätt. "det är bra" svarar man av ren automatik, man tror ingen vill höra ett annat svar. Trist att det är så egentligen...
Anonym sa…
Jag försöker ändra trenden, och automatiskt svara att allt är skit. Allt för att vara tvärtom, hihi!
Anonym sa…
Jag håller med Linn!! Jag är trött på att folk frågar mig när de egentligen inte bryr sig så de får en lång harang om mitt elände och alla mina krämpor och hur jag har det på jobb och..... På det viset är jag garanterad att de inte frågar igen! Ja, jag är också garanterad att de kanske aldrig mer pratar med en. Hmmm. Någonstans haltar min logik. ;-)