Kassa kassaköer

Dagens I-landsproblem: Att välja fel kassakö
(tack HippHipp för detta utomordentliga uttryck!)

Jag kan inte vara ensam om det. Det måste vara ett vanligt förekommande problem. En stressfaktor i tusen. För det kan ju inte vara så att varje gång jag handlar i en mataffär och ställer mig i kön till kassan att alla framför mig tänker "ah, där kommer hon Matilda igen, bäst att masa ordentligt!". Men det känns nästan så ibland.

Typiskt scenario:
Jag har fyllt min röda korg i matvarubutiken och beger mig mot kassorna för att handla. Inser att de flesta köerna är lika långa. Ställer mig på måfå i en rad som inte består av fem fullastade vagnar och som kan tänka sig gå rätt snabbt. Fel! Det går inte snabbt. Det tar sin lilla tid. Inte för att jag brukar ha bråttom, men när de andra köerna går snabbare, mycket snabbare så tryter mitt tålamod ibland något. Får jag då för mig att byta kö till en som ser bättre ut, så kan jag slå mig i backen på att den första kön jag står i accelererar i hastighet och att den som stod bakom mig från början har redan packat sina påsar när det är min tur att lägga sakerna på bandet.

Varför går det då så långsamt?
  • Kassörskan/kassören är ny och har därmed assistans bredvid sig eftersom man behöver ju lite hjälp i början när man börjar på ett nytt jobb.
  • Personen framför mig kommer fram till att hon/han inte har tillräckligt med pengar och måste ta bort varor.
  • Personen framför mig vill lämna tillbaka en produkt och byta till rätt sort, men har inte förstått att han/hon måste göra det i förbutiken och insisterar på att få göra det här och nu.
  • Kassörskan/kassören vet inte hur man slår in rabattkupongen som jag kommer med. Kön bakom mig bara växer och växer vilket blir en stressfaktor för mig som känner mig så dum för att jag använder rabatt-kuponger.
  • För att vissa kassa-arbetare är mer effektiva än andra.

Eller så handlar det om den enkla orsaken att jag är lite otur...

Skulle vilja ge en stor eloge till uppfinnaren av shop-express-systemet! Snabbt och smidigt, inga långa köer! Bättre ergonomiska arbetsmoment för kassörerna med! En liten nackdel är ju att all effektivisering leder till personalneddragning...

Men egentligen, är det verkligen så hemskt att behöva vänta? Är det kanske så att vi är lite för stressade i detta samhället där allt ska gå "pang-boom-bang"-snabbt? Mindre stress borde ju leda till bättre levnadsvilkor. Så egentligen borde jag kanske vara glad över att konstant råka välja fel kö till kassan, eller?

Kommentarer

Anonym sa…
Du har glömt den klassiska "hamna bakom pensionär som betalar med småmynt"
Anonym sa…
Jag kan hålla med om att det ibland kan kännas som om en "kassakögud" hatar en. Men hey, det handlar inte om många extra minuter egentligen. Vad som är värre tycker jag är när man står och har lagt upp sina varor på bandet, alternativt ska betala och någon (oftast över 50 år...) ställer sig under armhålan på en och fullkomligt magknuffar en framför sig så att de kan få lägga upp sina varor. (oj vilken lång mening...) Jag OGILLAR STARKT att ha någon okänd som flåsar mig i nacken, hänger över mig när jag slår in min kortkod eller de som trampar en på fötterna. Skämmes!
. sa…
jag läste i någon självhjälpsbok att man ska ställa sig i den längsta kön för att öva upp sitt tålamod och zen-tänk. men det gör mig förbannad att köa, hur mycket jag än fokuserar på ZEN.