På onsdag strejkar jag!

Ni kanske kommer ihåg mitt inlägg om kanelbullens dag förra hösten, jag tyckte den dagen var rätt onödig, begrep liksom inte poängen med den. Om någon dag kommer ännu en uppmärksammad dag jag skulle vilja stryka ur kalendern. Ja, ni vet alla vilken jag menar. Alla hjärtans dag.

Jag har aldrig gillat den här Valentines-dagen. Massa hjärtan. Massa puss-puss. Massa "kärlek". Massa rosa och rött. En himla massa rosor. Det ska vara så gulligt och sött. Uärk... får massa rysningar i kroppen av det. Men det är ju så romantiskt, säger ni nu. Men vadå! Det är så förutsägbart! Jag gillar överraskningar, att göra sådant som inte förväntas. På onsdag förväntas det att jag ska vara så snäll och gullig och göra den dagen till något alldeles speciellt för min pojkvän (och vice versa då). Nej, säger jag. Jag vägrar! Jag vill inte stödja handelns reklam-jippo, de kommer tjäna miljarder bara på denna dag. Och speciell blir den knappast, inte eftersom hela världen firar samma sak på samma dag.

Dessutom tycker jag att det inte fokuseras tillräckligt mycket på de som inte kommer få någon uppmärksamhet på onsdag. De stackarna som kommer sitta ensamma. De som inte har någon att dela dagen med. De som är hemlösa. De som inte ens vet om att det finns en dag som heter "alla hjärtans dag". Det är på dem jag kommer att tänka på på onsdag. Min pojkvän kan få välja en av de andra 364 dagarna...

Och nu när jag ändå är i farten så skulle jag vilja påpeka några andra dagar som av en eller annan orsak tappat sin betydelse (vissa undrar man ifall de verkligen hade någon från början)


  • Mors/farsdag. Jag vet att jag riskerar få en himla massa människor på mig nu, men ärligt, varför firar vi detta? Varför inte hedra sin moder och fader var dag? Ska man bara ge dem lite extra uppmärksamhet en enda dag om året utöver deras födelsedag?
  • Handduksdagen. Firas tydligen pga Douglas Adams (han som skrev Liftarens guide till galaxen). Med den här utvecklingen bävar jag inför Alla Hobbits dag, Internationella Harry Potter-dagen mfl
  • Mjölkdagen. Jag älskar mjölk, missförstå mig inte. Men den känns inte så aktuell. I fjol fick jag en halv liter mellanmjölk gratis, det var förstås trevligt. Bara det att jag inte är så förtjust i mellanmjölk...
  • De vilda blommornas dag. !?
  • Sjusovardagen. Den handlar inte ens om att man ska få sova längre denna dag, så vad är poängen?
  • Internationella nalledagen. Ska man inte ha en dag för Barbie och en dag för leksaksbilen med?

( läs mer!)

Några andra dagar ni vill lägga till?

Kommentarer

Anonym sa…
Onsdagen heter i min värld Alla Hjärtans Jävla Dag. Upplyftande att höra att någon håller med, trots innehavandet av befintlig pojkvän. Yey!
Anonym sa…
jag bara MÅSTE jubla lite när jag hör att det finns Sjusovarens dag. När är den? Jag ska lägga ner min själ i att den firas, om inte över hela världen så i alla fall i Eskilstuna!
Håller helt med dig, i det du skriver *s*

Men vad sägs om Ostkakans dag den 14:e oktober!?
Matilda sa…
therrorese: jag lider med dig

Linn: Men det var just det som var kruxet med Sjusovardagen. Det handlar inte om att sova längre... var nåt om sju bröder som sov i en grotta eller nåt...

bluemaple tree: Ostkaka? oj oj oj... Snart får vi väl fira spettekakans dag, falukorvens dag? och Mammas Köttbullars dag... It never ends! ;)
Anonym sa…
Men traditioner är till för att ändras. Mitt nya mission i livet ;)
Anonym sa…
♥ Jag älskar dig alla dagar av året, inte bara idag!!
Många kramar från mig till dig!