Verklighetsrapport: Ullareds-fenomenet

Det finns ett ställe i Sverige dit folk varje år vallfärdar i massor från större delen av landet. Det ligger i Halland någonstans mellan Falkenberg och Varberg men inåtlandet. Resan kan ta flera timmar, men det är det värt anser många. Dit åker man inte för att studera naturens skönheter, gå på vattenlekland eller se ett världsarv. Man åker dit för att shoppa. Shoppa mycket och billigt. Stället stavas G e K å s. Och ligger i den lilla orten Ullared.
Det var där jag spenderade lördags förmiddagen. Inte ensam. Några tusen andra personer hade också tagit sig dit.
Parkeringsplatsen rymmer runt 2000 bilar, den var i princip fylld. Ändå möttes vi inte av skräck-kön som enligt vissa ringlar lång vid ingången och runt huset. Det var bara raka spåret in. Väl inne blev det lite trångt och jobbigt. Folk som står överallt. I varje gång fanns det folk. Man hittade inte särskilt många ställen att stå för sig själv och höra sin egen tanke-röst. Vagnar fanns överallt, de flesta väldigt välfyllda. Och så alla dessa människor som bara ställer sig mitt framför en. Emellanåt så önskade man att det fanns övergångsljus eller blixtlås-regler för hur man skulle köra.

Varför utsätter sig folk för detta? Fryspåsar 4 kronor. 4-pack överstrykningspennor 5 kronor. 3-pack fruktdricka till utflykten 7 kronor. Stumpor 10 kronor. Shampoo 15 kronor. Badhanduk 30 kronor. DVD-film 50 kronor. De har allt. Och de har allt billigt. Det är därför.

Alla sorters människor finns där också. Allt från gamla raggare till pappan med armani-jeans. You name them, they are there! Och ingen ser särkskilt glad ut över att vara där. Det är mycket buttra miner och sura blickar om man står fel. Hur skulle jag veta att den damen ville kolla på kalsonerna just där jag hade parkerat vår kundvagn där det fanns en tillfälligt ledig plats i kaoset?

De flesta som är där kommer ut med en välfylld kundvagn. Med kanske 8 gula plastpåsar i... Vår vagn (tre personers inhandlande) ser du här till höger. Vi låg lite i lä jämfört med övriga besökare. En i mitt sällskap handlade för strax under hundralappen, kassörskan hade tittat lite mer än lite undrande på henne. De flesta spränger ju 1000-kronorsgränsen hur lätt som hellst. Man förväntas alltså att inhandla jädrar anamma mycket.

På området finns det dessutom ett flertal outletbutiker från diverse kedjor. Vissa mindre roliga än andra. Finns en kex-butik som jag skulle vilja slå ett slag för. Gillar man Singoalla kan man spara sig flera enkroneslantar i den butiken per paket...

För att sammanfatta. På GeKås så gäller det att ha vassa armbågar, inte välja helgen vid löning, inte se glad ut, ha en tjock plånbok, fylla kundvagnen till bredden om inte mer, spendera hela dagen där och ha en förkärlek för en stor yta med väldigt mycket folk och saker. Att prova kläder går bra, men var beredd på en 20 meter lång kö. Inköpslista? Ja, det är ett plus, men det är ju tänkt att man ska köpa mer än så, annars kollar nog kassörerna på dig lite skumt. Annar så är nog det mest spännande trafikmeddelandena från P4: På väg "si och så" mellan A och B ligger det en soffa på vägen. Ja ni läste rätt, en soffa. Det går hett till där i Halland vet ni!

Kommentarer

Asså, hur underbart är det inte att du bloggade om Ullared. Det är verkligen ett fenomen! Sist jag var där, och det är väl ett par år sen, så hann jag hinka i mig tre koppar kaffe medans jag väntade i kön, och proppade i mig två varmkorvar. För de var så himla finurliga att de hade ett par små korvstånd för oss stackars frusna köare.

Egentligen var jag där för att handla på NetOnNet, men är man där ska man gå på GeKås med! Inte hade jag någon inköpslista heller, men lik förbenat kommer man ut med femton proppfulla kassar.
Anonym sa…
Och nu är jag än mer sugen på att åka till detta mytomspunna varuhus :D
Matilda sa…
Har gått och grämt mig hela dagen att jag glömde ta med en viktig sak...
Nämligen alla anrop i telecomsystemet. Alla dessa efterlysningar: Barn som söker föräldrar. Män som söker fruar...

Bluemaple tree: ja, man kommer därifrån med så mycket mer än planerat. Och en tommare plånbok på köpet...