Ett spår, mr Watson! Men var är tåget?
Återkommer idag till ett av mina "favorit"ämnen, nämligen kollektivtrafik.
Först av allt vill jag klargöra att jag är djupt imponerad av att man kan kontrollera hela Sveriges (eller något annat lands) tågtrafik och lägga minuttidtabeller. Hur det går till begriper jag inte (det är lika mystiskt som hur de får alla scheman på stora skolor att fungera). Antagligen har man en superdator som räknar ut allt på noll tid eller så är de som har logistikutbildning de smartaste på jorden.
En annan sak som jag inte bregriper - och det är rätt så besläktat med den här logistiska planeringen - upprepar sig nästan dagligen för mig. Nu när jag har praktik måste jag pendla en längre sträcka till en annan stad. På väg hem så tar jag oftast samma tåg. Det här tåget kommer från en annan stad (ca 2½ timmes tågfärd bort) och det är nästan dagliga förseningar beroende på signalfel, toaletter som gått i sönder osv. Ibland får man stå 20 minuter och vänta på att tåget ska komma, för nästkommande tåg är ett sådant som går långsamt och stannar på en miljon hållplatser.
När tåget väl kommer in till stationen så ska det dockas med ett annat tågset. Ett tåg som står ca 200 meter därifrån och väntar på att det första tåget ska komma in. Jag finner 2 störande moment i detta:
Först av allt vill jag klargöra att jag är djupt imponerad av att man kan kontrollera hela Sveriges (eller något annat lands) tågtrafik och lägga minuttidtabeller. Hur det går till begriper jag inte (det är lika mystiskt som hur de får alla scheman på stora skolor att fungera). Antagligen har man en superdator som räknar ut allt på noll tid eller så är de som har logistikutbildning de smartaste på jorden.
En annan sak som jag inte bregriper - och det är rätt så besläktat med den här logistiska planeringen - upprepar sig nästan dagligen för mig. Nu när jag har praktik måste jag pendla en längre sträcka till en annan stad. På väg hem så tar jag oftast samma tåg. Det här tåget kommer från en annan stad (ca 2½ timmes tågfärd bort) och det är nästan dagliga förseningar beroende på signalfel, toaletter som gått i sönder osv. Ibland får man stå 20 minuter och vänta på att tåget ska komma, för nästkommande tåg är ett sådant som går långsamt och stannar på en miljon hållplatser.
När tåget väl kommer in till stationen så ska det dockas med ett annat tågset. Ett tåg som står ca 200 meter därifrån och väntar på att det första tåget ska komma in. Jag finner 2 störande moment i detta:
- Varför kan inte dockningståget (som är tomt) stå på stationen från början så att vi väntande kan slå oss till ro? Plus att "dockningen" tar sin lilla tid vilket gör att om tåg nr 1 är i tid så blir man ändå lite försenad eftersom man då måste vänta på sammanslagningen.
- Om nu tåg nr 2 ändå finns där bakom kröken och nr 1 är väldigt sent, varför kan man inte bara köra med detta tåget först? Tågen kan ju slås samman vid slutstationen sen...
Det här är helt obegripligt för mig. Men sedan är jag ingen logistiker heller...
Kommentarer
Första gången jag är här. Läste din presentation på Bloggportalen och kunde inte tro mina ögon. Kan det faktiskt vara SANT att jag inte är ensam?
Å det var det!
Härlig blogg - här känner jag mig hemma! :)
Nette >> trevligt att du har hittat hit! :) Skönt att höra att fler är som jag. :) Konstigt att ni inte har tåg, trodde att tågnätet täckte nästan hela landet