Alltför många ord

Ibland känner jag att jag har svårt att uttrycka mig. Att jag behöver alldeles för många ord för att säga en enkel och rak sak. (till exempel gårdagens inlägg om frukt/bär/grönsaker) Hur jag än försöker så kan jag inte fatta mig kort. Problemet uppstod redan i låg/mellanstadiet när man skulle skriva sagor eller noveller. De andra kom kanske med två-tre sidor. Jag kom med dubbelt så många...

Finns det några knep att lära sig att skriva kort och koncist? Utan att för den delen förlora sin "författarstil"? Finns det positiva sidor med att skriva långt? Eller ska blogg-inlägg vara i lagom portioner, så att man inte slutar läsa ett inlägg efter två paragrafer för att man inser att man inte kommer palla läsa till slutet?

Samtidigt vill jag passa på att lyfta fram en av de mest geniala bloggarna jag stött på. Den är motsatsen till min: kortfattad med slagkraftig! Nämligen En mening var vardag

Kommentarer

Cax sa…
Äh du är för hård mot dig själv. Helt ok längd på dina inlägg...och som oftast väldigt intressanta oxå!
Oj, det där lät taskigt "som oftast"...men du förstår. Okey?!
:D
Anonym sa…
Jag håller med dig, det är galet svårt att vara kortfattad ibland. I synnerhet när det gäller tentor och annat som tydligen måste innehålla ett visst antal ord. Då är det riktigt svårt.
Matilda sa…
Cax >> tack för de uppmuntrande orden. :)

Linn >> Tentor? Sa du tentor? Finns det längdbegränsningar på dem? la la la la.... det där hörde jag inte ;)
rigg sa…
Jag har också "skriva väldigt långt syndom" ibland, jag vet inte om det är bra eller dåligt, rätt eller fel.

Frukt/grönsaks/bär-inlägget läste jag igenom, svårt att korta ner det utan att tappa en massa... Inget fel som det är!

p/s choklad är en grönsak!
(cacao iallafall)
Matilda sa…
Rigg >> "skriva väldigt långt syndom" Kunde man uttrycka det mer koncist än så? :p Jag tror egentligen inte det är varken rätt eller fel, vi får fortsätta skriva på. :)
Anonym sa…
Visst finns det ofta stor anledning att kunna fatta sig kort.

Men att skriva långt är ju mer kreativt och prosaiskt. Om man har en skön författarstil där det passar att brodera ut och lägga ut texten är ju det bara roligt.
Anonym sa…
Ååh, jag har precis samma problem själv!
Matilda sa…
Hanna >> Ja definitivt, håller med dig. Frågan är dock bara om det "passar" sig att göra det i blogg-form. Själv kan jag tycka att det kan bli för tungt med långa stycken text utan struktur. Men å andra sidan, hittills har ingen klagat här :D

Khadidja >> Jaså? Det har jag inte märk! :)